Melwin Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 Som rubriken lyder , får man göra om copyright skyddade loggor , för att sedan använda i eget bruk? 0 Citera
Pace Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 Det beror på hur stor förändringen är, och hur du definierar "eget bruk". Förklara gärna närmare. 0 Citera
Melwin Postad 16 september 2009 Författare Postad 16 september 2009 hmm, färgen ändras , text läggs till. Till att t.ex trycka t-shirts. 0 Citera
Pace Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 Tja, ska du bara göra en egen t-shirt så får du göra i princip vad du vill. Ska du däremot "publicera" den i någon form så måste den, såvitt jag kan tänka mig, uppnå verkshöjd, alltså originalitet. 0 Citera
Kimster Postad 16 september 2009 Postad 16 september 2009 Tolkningsfråga. Fråga man företaget som äger "orginal-loggan" så har de säkert synpunkter. Men som sagt det beror på "hur mycket" ni förändrar den. Vid en eventuell rättstvist kommer rätten att avgöra om den avviker tillräckligt från orginalet för att uppnå egen verkshöjd. Det finns fall där det gått åt båda hållen. Men ska ni göra någon enstaka t-shirt som inte kommer visas under några större sammanhang så kommer troligen ingen bry sig alls. 0 Citera
Melwin Postad 16 september 2009 Författare Postad 16 september 2009 Har mest tänkt göra dom som ett litet projekt. Sälja dom runt om här omkring där jag bor :) hmm , vad menar du med "publicera"? 0 Citera
Pace Postad 17 september 2009 Postad 17 september 2009 Har mest tänkt göra dom som ett litet projekt. Sälja dom runt om här omkring där jag bor :) hmm , vad menar du med "publicera"? Egentligen menar jag att "framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik." som upphovsrättstlagen 2 § föreskriver. Men ska du sälja t-shirts så är du eventuellt inne på varumärkesintrång också. Det är svårt att prata generellt om sådana här fall, eftersom de måste bedömas individuellt. Vänd dig helst till en jurist. 0 Citera
Melwin Postad 17 september 2009 Författare Postad 17 september 2009 Ok tack för svaren ska kolla upp detta :) 0 Citera
vilcans Postad 17 september 2009 Postad 17 september 2009 Det är snarare frågan om varumärkesintrång än upphovsrättsbrott. Men frågan är om någon bryr sig om det är i liten omfattning. Antagligen inte. Och det som brukar hända när någon privatperson gör något som storföretagen inte gillar är att företaget helt enkelt ber vederbörande att sluta. Däremot tar de i med hårdhanskarna mot piratkopiering i större format (t.ex. fildelning), eftersom det är en viktigare fråga. 0 Citera
Melwin Postad 20 september 2009 Författare Postad 20 september 2009 OK (: som sagt har bara tänkt göra några stycken! (: men vore kanske något att kolla upp med en jurist innan! för att vara på den säkra sidan 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.