Boda Postad 13 september 2009 Postad 13 september 2009 Hej Vad tycker ni? Är nybörgare så klart. Filmade mycket förr ett par år sedan. Men nu är det dags igen. Kommer filma sport kortfilmer och allt det innebär. och har kommit fram till cannon xm serie. Men då är fågan? Ska jag köpa xm2 eller xm1 och ha lite pengar kvar till annan utrustning? Hur stor skilnad är det. hittar inte om xm1 filmar i wide? Sen tängte jag kolla om det är någon som har koll på slowmotion möjligheten med dessa kameror. Vid redigering. Tack på förhand / Boda 0 Citera
plf66 Postad 13 september 2009 Postad 13 september 2009 Både XM1 och XM2 är utpräglade 4:3-kameror och mycket bra som sådana. Jag har filmat mycket med XM1 och är mycket nöjd med den. Enda saken som varit problematisk är dålig ljuskänslighet, men annars ger den toppenbild. 0 Citera
Boda Postad 13 september 2009 Författare Postad 13 september 2009 Okej. så du/ni tror att det skulle fungera bra till mitt endamål? Men vad är det som skiljer xm1:an och xm2:an igentligen Kan man köra xm1:an i 24p till exempel? 0 Citera
Pehrbau Postad 14 september 2009 Postad 14 september 2009 Båda kamerorna kan också filma i 16:9 format men det är inte äkta bredbild. Har använt en XM1 som 3e kamera vid något tillfälle i 16:9-läge tillsammans med äkta 16:9 kameror och det har fungerat bra. 0 Citera
plf66 Postad 14 september 2009 Postad 14 september 2009 ...Båda kamerorna kan också filma i 16:9 format men det är inte äkta bredbild.... Mmmh, det är väl äkta bredbild, alltså anamorfisk lagrad, om än upplösningen är usel. Hur bra bild får du när du ställer in den på progressive i 16:9? :-) Där vill jag nog hävda att HV30/40 ger klart bättre bild i alla tänkbara situationer. Även om för egen del gillar jag 50i/60i klart bättre än 24p. 0 Citera
Pehrbau Postad 14 september 2009 Postad 14 september 2009 Jag har visserligen aldrig provat HV30/40 men XM1 kan självfallet inte jämföras med den dels pga tekniken och dels pga att den är ca tio år äldre. Optiken på HV30 måste väl också hålla hygglig klass eftersom den också används för HD? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.