Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tänkte om ni kunde hjälpa mig med ett ljudproblem. Det är så här att jag gör en dokumentärfilm. Jag har filmat nästan allt tal med en riktad mikrofon och resultatet är lyckat. Problemet är att jag vid ett tillfälle inte hade en extern mikrofon utan använde kamerans mic (Panasonic DVX100). Ljudet är inte jättekass men jag märkte ändå när jag började redigera att det var en enorm skillnad på det övriga materialet som var filmat med en extern mic. För det första så är ljudet mycket lägre och när man ska höja ljudet uppstår ett brusljud samt att ljudet känns mycket mer bristfälligt, mindre bas osv.

Så till frågan... Vad skulle ni föreslå att jag gör, ska jag strunta i klippen som är filmade med kamerans mic. Går det på något sätt förbättra ljudet så man kan höja ljudleveln utan brus?

Kanske skulle tillägga att ljudet inte är så kasst ljud som det kan bli på interna mikrofoner i konsumentkameror.

Min tanke är också att skicka in filmen till diverse filmfestivaler och jag vill att ljudkvalitén ska vara så bra att den skulle platsa på tv. Är det bara att göra nya intervjuer eller går det att lösa?

En annan fråga är om det går att reducera ljud från en fräsande stekpanna och spara talet (även detta upptaget med kamerans mic). Det låter högt. Ska jag kasta eller går det lösa?

Alla ljudexperter, jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Postad

Du får helt enkelt göra en bedömning om de scener du tagit med kameramiken är viktigare än vad ljudkvaliten är viktig :) Sedan kan du rensa lite i ljudet givetvis, ta bort brus etc men inte för mycket utan att det påverkar talet för mycket negativt. Men det finns andra trick, försök jämna ut ljudet i de scener så det inte hoppar så mycket, utan håller en jämn "dålighet" genom de ställen där det inte låter så bra.

Postad

Jag är inte jättehemma på ljudfronten ska jag erkänna, men jag hade nog som så här. Med en EQ (i vilken du också kan fixa basen) letar du upp vilken frekvens det är som brusar. Detta genom att höja volymen i EQ: n och svepa över frekvenserna tills bruset är som högst, därefter sänker du helt enkelt ner den frekvensen i botten. Risken är ju förstås att det är en frekvens som behövs för att talet ska låta ordentligt.

Postad

Tyvärr är "brus" oftast en hiskelig blandning av väldigt många frekvenser, därför låter det just som..."brus" :)

Så med bara en EQ brukar man tyvärr inte komma så långt. Det finns speciella brusreduceringsverktyg som jobbar mycket med att de försöker fasa ut bruset, men det är ganska pilligt och absolut inte bara en knapp att trycka på så låter det bra. Har ingen aning om vilka verktyg det finns i elements?

Postad
Tyvärr är "brus" oftast en hiskelig blandning av väldigt många frekvenser, därför låter det just som..."brus" :)

Så med bara en EQ brukar man tyvärr inte komma så långt. Det finns speciella brusreduceringsverktyg som jobbar mycket med att de försöker fasa ut bruset, men det är ganska pilligt och absolut inte bara en knapp att trycka på så låter det bra. Har ingen aning om vilka verktyg det finns i elements?

Ja. jag kom på sen att det jag beskrev egentligen var en metod för att plocka bort rundgångar. Hejhopp nu ska jag vara tyst :)

Postad

Leta upp nån lagom begåvad ljudtekniker i din närhet... Det finns alltid möjlighet att förbättra en inspelning vad gäller brus/signal, frågan är bara hur mkt och vad som är billigast för dig; en timme ljudtekniker eller en timme intervju? Dock kommer resultatet kanske inte att bli lika bra som när du använder en extern mikrofon.

Postad

Audacity har enlig mig en ganska bra brusreduceringsfunktion, i alla fall för att vara ett gratisprogram. Kan ju vara en ide att prova i alla fall?

Postad

Hej du.

Först tror jag nog att man kan EQa vissa saker så att de blir bättre t.ex. stekpannans fräsande.

Hur som helst. Det jag skulle råda dig till är att leta upp någon i ditt närområde som äger Adobe Audition eller äldre Cool Edit 2000, vist skulle Adobe Soundbooth kanske fungera det med men det är hmm tja rätt begränsat.

Hur som helst sitter alla dessa tre (vilket egentligen är ett och samma program så vitt jag vet) på en utmärkt brusreducerande funktion. Den fungerar så att den analyserar bruset i ett tyst parti (d.v.s. där det bara är brus, inga andra ljud så som tal, fotsteg, trafik, fågelsång etc). Efter analysen kan du applicera brusreduceringen på allt material mer eller mindre kraftigt och mer eller mindre exakt (tar lång tid om man vill ha bra kvalité).

Hur som helst är det en så pass enkel sak att göra att du ej behöver fråga någon ljudtekniker om hjälp. Kanske kan du ladda hem programmen som trial/demo?

Ett tips kan även vara att lyssna på ljudet på en massa olika sätt. Vad jag menar är att ett grundläggande fel är att många lyssnar på sitt video ljud genom hörlurar t.ex. vilket är en isolerad miljö och då upplevs bruset väldigt mycket mer tydlig än om man lyssnar på en TV t.ex. Det är lätt att uppfatta dåligt ljud som värre än det är och ju mer man lyssnar desto sämre blir det. Fråga vänner och familj om de hör någon enorm skillnad.

Du bör även pilla lite med ljudet, EQa det så att du får till en rätt snarlik bas och diskant etc.

Förslaget att försämra det andra ljudet är även det rätt ok, ven om du bör göra det gradvis just före och efter det dåliga ljudet så att du inte sabbar allt ljud i onödan.

Skaffa ett ljudprogram, Cool Edit 2000 borde gå att få tag på billigt. Exportera ut ditt ljud från din redigerings-mjukvara som wav eller aif och öppna i ljudprogrammet och jobba med det där. Pilla och lek, kanske kolla lite tutorials etc så at du lär dig hur det fungerar. Man kan t.ex. göra mycket med en s.k. gate också. När du är klar så exporterar du ljudet tillbaka till redigeringsprogrammet igen.

Jag vet inte om den här sidan är laglig men jag länkar ändå för den var en av googles toppträffar, därtill vet jag inte om Cool Edit Pro 2 har någon bra brusreducerings funktion, vet egentligen inte om 2000 har det heller, kanske var en plugg jag hade. Värt att pröva är det iaf. http://www.oldapps.com/CoolEdit.php

Lycka till.

/Pontus W

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...