Ashlor Postad 29 augusti 2009 Postad 29 augusti 2009 Tjena! Har googlat runt lite om Quentin Tarantino. Kan inte finna hur han kom in i filmvärlden, vad jag kan se verkade det som han kom från ingeting med Reservoir Dogs. Manusförfattare kan man förstå men hur gjorde han så de lät honom regissera filmen? Min uppfattning är att han inte gick på någon filmskola?! Tack på förhand! 0 Citera
High1ander Postad 30 augusti 2009 Postad 30 augusti 2009 Han hade sålt nått manus och kunde knyta till sig stjärnor till Reservoir Dogs där han inte ville ge ifrån regissörsstolen. Hitta detta sen på att googla lite... "The sale of True Romance funded his directorial debut, Reservoir Dogs, in which he also played a minor role. A stylish, witty and blood-soaked heist movie, this set the tone for his later films." - http://www.biographybase.com/biography/Tarantino_Quentin.html IMDb.com trivia The budget for the movie wasn't large enough to cover most of the costumes, so many of the clothes worn belonged to the actors themselves. For example, Mr. Pink's black jeans, Mr. Blond's black cowboy boots and Nice Guy Eddie's jacket. Armed with $30,000 and a 16mm camera, Quentin Tarantino was all set to make the film with a bunch of friends, including his producing partner Lawrence Bender who was going to play Nice Guy Eddie. It was then that Tarantino received an answerphone message from Harvey Keitel, asking if he could not only be in the film but help produce it. Keitel had gotten involved via the wife of Bender's acting class teacher, who had managed to get a copy of the script to him. Keitel's involvement helped raise the budget to $1.5 million. 0 Citera
jmalmsten Postad 31 augusti 2009 Postad 31 augusti 2009 Tjena! Har googlat runt lite om Quentin Tarantino. Kan inte finna hur han kom in i filmvärlden, vad jag kan se verkade det som han kom från ingeting med Reservoir Dogs. Manusförfattare kan man förstå men hur gjorde han så de lät honom regissera filmen? Min uppfattning är att han inte gick på någon filmskola?! Tack på förhand! ehm... köp filmerna hans i 2disc-utgåvor... brukar finnas för 59-99 kr styck lite här och var... då får du veta det mesta om hur det gick till. Men lång historia kort... Växte upp med konstanta besök på lokala skräpfilm-biografen, fick jobb på videobutik tack vare hans encyklopediska kunskap om filmer. Där tänkte han först skriva romaner, men insåg att om han skulle lägga ner så pass mycket tid på en historia så ska han fan göra en film av den, så skrev han manus, sålde iallafall två, True Romance (står ofta "Quentin Tarantino movie" på dess låda) och Natural Born Killers, försökte sedan göra nyss nämnda 16mm-film (detta försök kallar han för "sin egna filmskola")... Han såg resultatet efter lång stund (hade förut inte råd med framkallningen) och tyckte att det mesta från början var skräp, men senare blev det bättre. Sen när han försökte sälja in Reservoir Dogs fick han tag på Harvey som till hans stora förvåning ville producera och vara med i filmen. Plötsligt gick den från att vara en 16mm hobbyprojekt till "a real movie" på anamorphisk 35mm. Och när den gick så bra kommersiellt var det ju bara att köra på... (med reservation för fel-minne av detaljer) 0 Citera
Mr.Blonde Postad 31 augusti 2009 Postad 31 augusti 2009 ...försökte sedan göra nyss nämnda 16mm-film (detta försök kallar han för "sin egna filmskola")... Han såg resultatet efter lång stund (hade förut inte råd med framkallningen) och tyckte att det mesta från början var skräp, men senare blev det bättre... (med reservation för fel-minne av detaljer) Det var ju dock "My best friends birthday" och inte en primitiv 16mm-version av Reservoir Dogs (som jag förstår aldrig påbörjades) som han kallar sin egna filmskola. Jag har sett den och jag kan hålla med Tarantino om att det inte är mycket att hänga i julgranen. 0 Citera
jmalmsten Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Det var ju dock "My best friends birthday" och inte en primitiv 16mm-version av Reservoir Dogs (som jag förstår aldrig påbörjades) som han kallar sin egna filmskola. Jag har sett den och jag kan hålla med Tarantino om att det inte är mycket att hänga i julgranen. ah jo... kanske gick lite väl snabbt förbi det där ja. Ja, det han filmade på 16mm var inte proto-dogs. Det har du rätt i. Men Dogs var från början menat att bli en 16mm produktion innan han plötsligt hade budget nog för anamorfisk 35mm. Var lite otydlig där sorry :) Men du har sett "My Best Friends Birthday"? Var gjorde du det? jag vill se den hur illa den än må vara... Kanske är dags att börja gräva lite i de lite mer moraliskt tveksamma kanalerna... Edit: Oh, den ligger på youtube tydligen... huh... konstigt att man inte sett den. Undrar om jag ens visste titeln? Tack Ashlor för att du drog upp den här frågan som jag först tyckte var lite väl onödig! :e 0 Citera
Mr.Blonde Postad 1 september 2009 Postad 1 september 2009 Youtube? Där ser man! Själv vet jag inte riktigt vart jag hittade den någonstans *host, host* 0 Citera
H.Sanchez Postad 11 september 2009 Postad 11 september 2009 Får inte glömma att snubben är en riktigt smart jävel också. 160 i iq och medlem i mensa. 0 Citera
Mr.Blonde Postad 12 september 2009 Postad 12 september 2009 När vi ändå snackar om Tarantino så måste jag få slänga in ett utdrag ur en recension av Basterds från lokaltidningen här i Trollhättan. Så att ni kan dela min förtvivlan över vissa människors okunnighet ;) Erik Helmerson som har skrivit recensionen ger filmen en tvåa i betyg och menar att Tarantino har tappat det och talar därför om hur bra han var förr. "För 17 år sedan debuterade Quentin Tarantinio med en film om ett förbrytarband. Rollfigurerna i De hänsyns- lösa hade inga nam, ändå glömmer vi aldrig vad de hette: Mr Black, Mr Pink. Mr Orange och de andra färgerna..." MR BLACK?! "ändå glömmer vi aldrig vad de hette" MR BLACK?!! Ni får ursäkta min nördighet här men det käns lite som att ett sådant felsteg borde vara straffbart. ;) 0 Citera
Hyde Postad 13 september 2009 Postad 13 september 2009 När vi ändå snackar om Tarantino så måste jag få slänga in ett utdrag ur en recension av Basterds från lokaltidningen här i Trollhättan. Så att ni kan dela min förtvivlan över vissa människors okunnighet ;) Erik Helmerson som har skrivit recensionen ger filmen en tvåa i betyg och menar att Tarantino har tappat det och talar därför om hur bra han var förr. "För 17 år sedan debuterade Quentin Tarantinio med en film om ett förbrytarband. Rollfigurerna i De hänsyns- lösa hade inga nam, ändå glömmer vi aldrig vad de hette: Mr Black, Mr Pink. Mr Orange och de andra färgerna..." MR BLACK?! "ändå glömmer vi aldrig vad de hette" MR BLACK?!! Ni får ursäkta min nördighet här men det käns lite som att ett sådant felsteg borde vara straffbart. ;) Haha, jag reagerade på precis samma sak när jag läste det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.