Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har en Panasonic NV-GS15, dvs en miniDV-kamera med några år på nacken. Den har använts ett par ggr/år och rullat absolut max 100 timmar, då inräknat både inspelning och uppspelning. Men nu har den börjat krångla och jag begriper inte hur man eventuellt ska få den att funka igen (om det går över huvud taget).

1. Extremt ofta "dör" kameran både vid in- och uppspelning och jag får meddelande "push the reset button". Jag trycker in den och startar om, och har jag tur så funkar den en stund. Annars får jag direkt samma meddelande.

2. Jag fick tjocka, horisontella linjer över bilden vid uppspelning. Då köpte jag ett rengöringsband hos Kjell & Co. I instruktionerna stod att man skulle köra bandet på´"play" max 30 sekunder. Men redan efter 10 sekunder avbryts uppspelningen och det verkar som om kameran börjar snabbspola (bakåt eller framåt - ingen aning). Kameran verkar i alla fall inte gilla det där rengöringsbandet alls.

Men jag körde igenom 4-5 ggr på detta sätt i alla fall. Då försvann de horisontella ränderna (men kom tillbaka en gång ändå).

3. Ett band innehåller material, men vid uppspelning visas ingen bild (och inget ljud) i alla fall. Utom EN gång, då kunde man se/höra. Dum som jag var tog jag ut bandet och körde det där rengöringsbandet, och efter det är det omöjligt att få bild/ljud ur bandet igen.

4. Nu, efter att ha pulat med rengöringsbandet, har dessutom den automatiska "släden" (dvs grejen som suger in eller spottar ut banden) hängt sig halvvägs mellan öppen och stängd utan band i.

Det är nästan omöjligt att förklara hur skum kameran blivit. Men om någon har några förslag på vad som kan vara orasken och hur man fixar det vore det otroligt bussigt.

mvh

Nisse

Postad

Jag känner inte till din kamera men en del kameror har ett batteri för att hålla kvar alla inställningar och hålla reda på tiden. Kolla om det batteriet möjligen är på upphällningen. Det kan hända när kameran legat stilla långa tider.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...