Jump to content

Svenskt filmljud???

Limpan67

Recommended Posts

Jag kunde inte låta bli att registrera mig för att få ställe denna fråga jag funderat över i många år. Hur i hel.... kan ljudet på svenska filmer vara så fruktansvärt osynkat var eviga gång?? Sista filmen jag kollade på var Kenny Begins och ljudet ligger ju nästan en kvarts sekund fel.

Ljud och bild stämmer aldrig överens på svensk film...medans t.ex. amerikansk är klockrent synkat...kan någon förklara detta fenomen för mig?

Du tankar väl för dåliga rippar :)

Nej men förklara dig lite bättre. En kvarts ruta är 6 rutor vilket man märker tydligt i ljudläggningen. När det gäller viss typ av dialog märker man redan efter 2 rutor att det är lite fel. Är det allt ljud du upplever ligger fel (dialog och effekter?), och alltid åt ett "håll" (tidigare eller senare?) och i alla format, bio, video och tv?

Är du säker på att det är osynk eller är det eftersynk du reagerar starkt på, som jag får hålla med om att svenskarna inte är jättebra på, men av förklarliga anledningar.

Du är den enda jag hört som reagerat på detta, klart man kan se det i olika filmer men inte så som du beskriver att det ALLTID är osynk på svensk film och ALLTID är spiksynk på amerikansk. No offence men, jag börjar misstänka att om du skulle titta på skådespelarna när de pratar (och inte på undertexten) på amerikansk film så skulle du märka "att det är lika mycket osynk" där.

För att försöka förklara min upplevelse av svenskt ljud.

Ett tag var jag helt övertygad att man lade till dialogljudet i efterhand på svensk film och det är därför det låter "fel". Att man satt i en studio, tittade på sig själv och försökte prata i takt...så upplever jag svenskt filmljud, och det är bio, video och dvd det gäller. Dialogljudet synkar inte med bilden, ljudets mix översstämmer inte med miljön osv. Om det gäller synken hos effekterna ska jag låta vara osagt eftersom dom är mer förlåtande.

Skulle kunna tänka mig att ett av fenomenen beror på att man prutat på overhead mickningen, för sån har man väl, eller räknar man med att dialogmickningen skall plocka omgivningen?

Det blir lika "fel" som när engelsmännen envisas med att spela in deckare med videokamera...DET blir amatördokumentär känsla av det hela.

Använder man olika ljupupptagningsteknik i Sverige än i Usa, eller är det samma kille på SF som suttit vid spakarna dom senaste 30 åren? Något blir fel iallafall...men jag kan inte sätta fingret på vad det är.

Tackar för ditt svar!!

När man lägger till ljudet i efterhand som du säger så kallas det eftersynk. Och det har man längst ner på priolistan då det är dyrt och kräver mer av skådespelaren. I hollywood är detta mer vanligt, många storfilmer har man som plan att eftersynka helt, just för att få ett renare och klarare dialogljud. Men då är skådespelarna riktigt duktiga på att eftersynka också. I sverige eftersynkar vi oftast bara sånt som inte håller tillräckligt hög kvalite, eller inte funkar spelmässigt men det är mer sällan. I "Låt den rätte komma in" eftersynkades tex all vampyrdialog, för där ville man ha en röst som var mer neutral, varken kille eller tjej. Och skådespelaren lät som tydlig tjej. Men den tycker jag personligen är ruggigt bra gjort och man tänker aldrig på att den är eftersynkad. Resten av filmens skådespelare är dock mest ljud från set.

Jag ska inte dra hela proceduren hur man tar ljud på set och vad man sen gör med det. Men den korta versionen är att du försöker få så rent dialogljud som möjligt på plats, få bort så mycket miljöljud som möjligt etc. I efterhand sitter man med bara dialogen / synkljudet i kanske 5 veckor, 3 veckor med effekter, 3 veckor med atmosfärer, 4 veckor med tramp, 2 veckor förmix och 1 vecka slutmix + master på detta. Så mellan 15-20 mansveckor läggs ner på ljudbiten på en långfilm i sverige, grovt räknat. Finns många som är mindre eller mer givetvis.

Och nej, man prutar inte på "overheadmikning" som jag misstänker är vad du menar är att man bommar på plats? Bommen är alltid prio ett och låter oftast alltid bäst. Sedan är det inte alltid man kommer åt med bommen, då försöker man gömma mikar. Man har även myggor på skådespelarna men dessa är svåra att placera då de inte får prassla mot kläder etc.

Men det är ju tråkigt att vi lägger ner så mycket tid på filmljudet och vissa ändå tycker att det inte låter bra, eller ännu värre...inte är i synk? Varför jag frågade om det var något speciellt format du upplever osynk på var för jag tycker mer det låter som att det kan vara fel någon annanstans, eftersom du skriver att ALL (svensk) film är i osynk. De flesta nya flashiga tvs idag har ju allehanda "förbättringsmojänger" för bilden, och gör oftast att man får ett litet delay i bilden, kan du inte kompensera detta i din förstärkare och sätta ett delay på ljudet så får du ju osynk. Kan vara det tex. Men när du går på bio så ska det naturligtvis vara synk...om inte maskinisten har en skruv lös då.

Ok, tackar för dina svar.

Måste passa på att kommentera en mening i ditt svar..."De flesta nya flashiga tvs idag har ju allehanda "förbättringsmojänger" för bilden"

Jo jag tackar jag!! Jag har 3 LCD apparater hemma, inga märkvärdigheter, men alla har ett gemensamt trots att det är olika fabrikat...DYNAMISK KONTRAST som inte går att stänga av! Vem faan kom på det?? Konstruktören som kom på den finessen hoppas jag sitter inlåst...på livstid. Jag vill inte att mina apparater ska kompensera nåt bildinnehåll...jag vill ha det som det var tänkt från början.

Oj då, tråden spårade ur.

Tack igen för ljudlektionen!