Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag filmar i HD, tidigare i HDV och numera AVCHD (minneskort) och har redigerat i Pinnacle studio 12, Premiere Elements 7 och numera Powerdirector 7 då de andra inte är lika bra optimerade för redigering av AVCHD-filer(slipper ständiga väntetider). I Premiere kan jag bränna resultatet på bluray-skiva. Pinnacle kan bara bränna begränsade 4,7 GB bluray medans Powerdirector bränner ut till AVCHD. Bluray-alternativ finns inte med trots att det på deras hemsida anges ha stöd för bluray. Jag brände ut filmen med AVCHD-alternativet och stoppade skivan i Paystation3 där jag brukar se bluray-film. Resultatet såg ut som vanlig HD-film på bluray så jag undrar vad är skillnaden på AVCHD och bluray? Kan AVCHD-skivan spelas i en blurayspelare? (har ingen egen). Powerdirector 8 som just släppts har däremot bluray som alternativ. (Jag har laddat hem en 30-dagarsversion).

Postad

Jag har testat att bränna ACHD på dual layer DVD-skiva med multiAVCHD från:

http://multiavchd.deanbg.com/

Jag utgick från en AVI med videon som h264 1080p med AC3-ljud. Video-strömmen packades bara snabbt om utan omkodning (ingen kvalitetsförlust) men ljudet kodades av någon anledning om och tappade dessutom synk totalt. Det löste sig när jag tog bort ljudet från AVI-filen och istället gav programmet en separat AC3-fil.

Resultatet funkade utmärkt i Panasonic BD-35 bluray-spelare med perfekt bild och ljud inklusive menyer. Däremot gick det inte att "spola" fram/bak eller spela upp i slowmotion.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...