Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej hej

jo för ca 4 årsedan så började jag nästan dagligen skriva ner allt roligt som har hänt och roliga observationer osv som jag har gjort.

allt började när jag gick i årskurs 9 och regisserade en film och hade turen att ha 4st riktiga teater apor i klassen som vart "snygga" och bra på film. jag vart bara statist under den drygt 30 min långa filmen som blev hyllad i hela skolan och mina vänner som spelade fick all cred utav tjejerna och alla andra.. tur nog så fattade svenskaläraren att jag vart huvudet bakom det hela och fick mkt cred utav henne och ett mvg trotts att jag knappt kan skriva eller vet vad ett substantiv är.

Jag har under 4årstid skrivit ner små saker nästan varje dag som sagt och har 4 riktigt starka personligheter.

Jag har en filmide som enligt mig är klockren, en svart drama komedi.

de 4 personligheterna är arbetskamrater och kan omformas till nästan vilken arbetsgrupp som helst.

Jag har roliga citat,skämt och händelser som fyller 90 word sidor.

Filmen skall inte handla om någonting förutom de här personligheterna och när de interagerar med varandra på arbetet.

Filmen skulle inte kräva någon budget alls i princip och jag skulle vilja göra den själv.

MEN allt jag har finns i mitt huvud mina anteckningar förstår ingen hur de ska användas och när de är roliga och jag kan inte skriva ner det på papper och manus behärskar jag inte att skriva.. skulle jag göra det själv skulle det bli för rörigt och jag skulle komma på förmycket i efterhand och aldrig bli nöjd.. Funderar på att filma en pilot på 15 min och skicka iväg å se om något proffs vill ta över med mig vid sin sida kanske...

Vad skulle nu gjort?

Postad

Hur skulle någon annan kunna skriva färdigt ett manus som du själv menar "inte handla[r] om någonting förutom de här personligheterna"?

Jag skulle skaffa lite böcker om screenwriting och hugga tag i projektet själv om jag vore du. Låter som en kul idé, även om jag tror du faktiskt behöver en lös ramberättelse för att plantera gagsen.

Postad

Nu när jag läser det jag skrev så låter det riktigt patetiskt..

att jag flera år efteråt "lever" på en gammal prestation och är mallig för det..

så är det inte men filmen var faktiskt bra då men nu är det ju bara skräp..

Anledningen till att jag började anteckna var för att jag har extremt kort närminne nästan som killen i memento, Jag behöver anteckna allt kul som händer i livet för att orka leva i princip..

men men, jo visst men jag vill inte inte att i slutet utav filmen så räddar lasse världen och desarmerar en bomb eller liknande utan det är personerna i sig som är handlingen och inte vad det gör i filmen om du förstår.. Tänk dig den brittiska The office..

Materialet som jag har kan användas till någonting helt annat också så klart så man kanske bara kunde ge bort "skämten" till någon som behövde dem.

Postad
Nu när jag läser det jag skrev så låter det riktigt patetiskt..

att jag flera år efteråt "lever" på en gammal prestation och är mallig för det..

så är det inte men filmen var faktiskt bra då men nu är det ju bara skräp..

Anledningen till att jag började anteckna var för att jag har extremt kort närminne nästan som killen i memento, Jag behöver anteckna allt kul som händer i livet för att orka leva i princip..

Äsch, så hård behöver du väl inte vara mot dig själv. Du var vadå 15 då och det mesta man gör i den åldern är ju ganska försumbart. Se det mera som en början, vad som är bra och försök analysera vad du kan jobba på, inför nästa projekt. Mitt main game är standup, så jag känner igen det där med att anteckna roliga grejer - det är faktiskt ett måste. Mycket potentiellt bra grejer som försvinner annars!

men men, jo visst men jag vill inte inte att i slutet utav filmen så räddar lasse världen och desarmerar en bomb eller liknande utan det är personerna i sig som är handlingen och inte vad det gör i filmen om du förstår.. Tänk dig den brittiska The office..

Materialet som jag har kan användas till någonting helt annat också så klart så man kanske bara kunde ge bort "skämten" till någon som behövde dem.

Jag fattar vad du vill åt, om vi pratar The Office: situationskomik. Men om du t.ex analyserar ett avsnitt och ser hur det är uppbyggt så är jag säker på att du ser att det finns en yttre struktur, en premiss eller idé att "riffa" mot.

En av mina favoritserier, Seinfeld, sägs ju också bygga på "ingenting" - men det är faktiskt FEL. Visst, det är pepprat med citatvänliga repliker, Elvis & Costello-liknande rutiner och faktiskt rena stunts - men varje avsnitt byggs upp kring ett tema, en "triggande" händelse som utlöser scen efter scen som sen karaktärerna hamnar i.

Om ett avsnitt skulle börja med att Jerry, George, Elaine och Kramer satt och tittade på TV och nån bara "ska vi gå ut? nä okej vi stannar kvar" och det aldrig riktigt "gick igång" så spelar det ingen roll att det är kanske de 4 starkaste sitcom-karaktärer som nånsin skapats.

Om man däremot tittar på det avsnitt som har den minst uppenbara "ramberättelsen" i hela serien - "The Chinese Restaurant" - så kan man se att väldigt mycket ändå händer i periferin, trots att de aldrig lämnar scenen. Väldigt skickligt skrivet, väldigt roligt och antagligen väldigt svårt. :)

Postad

MEN allt jag har finns i mitt huvud mina anteckningar förstår ingen hur de ska användas och när de är roliga och jag kan inte skriva ner det på papper och manus behärskar jag inte att skriva

Det finns mycket matnyttigt här på voodoofilm. Jag har skrivit ett manus enbart på den infon. Har inga kameravinklar, men regissören ska väl få sätta sin prägel på den. ( Om den mot förmodan blir såld)

Vet inte vilken sorts humor det är, men att få en ram runt dialogerna är väl den lättaste biten.

Ex 1:

Fem gymnasieelever träffas på fritiden och diskuterar ett intresse, eller planerar en resa till fjällen. Den femte är trög och fattar noll, och säger aldrig nåt roligt.

Ex 2:

Fyra frånskilda småbarnspappor sitter i en lekpark, och de små battingarna springer runt, då kan du även fylla i undertexter, när det är svårt att få fram ett budskap. Exempelvis om du ska byta ämne, kan ju ett av barnen komma och säga -Va stor näsa du har, eller nåt.

Lycka till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...