nimbus Postad 1 augusti 2009 Postad 1 augusti 2009 Måste man aktivera Röde mikrofonen vid varje inspelning eller sker det per automatik, tänker på den billiga 1000kr varianten. Tänkte använda den till en HV40 Hur länge räcker batteriet? Hade en kamera med extern mic som jag oftast glömde att sätta på, därav frågan. 0 Citera
atemo Postad 6 augusti 2009 Postad 6 augusti 2009 Troligtvis nog då det är en on/of knapp. Tänker själv beställa en till min HV30. Läste att den ska hålla i 100 timmar. H Daniel 0 Citera
nimbus Postad 27 november 2009 Författare Postad 27 november 2009 Nu har jag köpt en NTG-2, vilken jag kör med 1.5v batteri. Är det Auto av/på ? eller hur funkar det? Mvh M 0 Citera
JohanP Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Det finns ingen av/påknapp på NTG-2. Det är bara att koppla den till något som har fantommatning, eller om man kör med 1,5V batteri. Den lilla switchen på miken justerar high-pass-filtrets egenskaper. 0 Citera
Christian van Caine Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Såvitt jag vet så finns det inga vanliga microphoner som kan stängas av/sättas på automatiskt med vare sig kamera eller mickförstärkare. En NTG-2 förväntas man ta ur batteriet på när man inte använder den. TROR att det är för att förhindra läckage som kan totalkvadda micken. 0 Citera
nimbus Postad 27 november 2009 Författare Postad 27 november 2009 hmm, osmidigt att behöva rycka ur xlr: en och skruva isär micken varje gång..kan det verkligen stämma? Mvh M 0 Citera
Christian van Caine Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Något. NT-3 har on/off-knapp, så det känns lite udda att NTG-mickarna inte har det, men skulle man gissa på varför, så kan jag gissa att orsaken är, att det skulle bli problem om man har en ytlig knapp som är lätt att komma åt ifall man använder den i en zeppe eller softie, & att den, med tanke på hur tunn kroppen är jämfört med NT-serien, skulle bli lika förbannat bökig att sätta på/av som att försöka skifta filtret om dom hade satt en insjunken knapp. Ifråga om hur länge batteriet ska räcka så vet jag ärligt talat inte. Min har jag aldrig använt utanför studion, den tillhör en liten samling jag bara använder om någon kommer med ett redan filmat project som måste lägga om enskilda repliker som redan spelats in med en billig mick, men min gamla NT-3 använde vi flitigt i flera år till olika saker, & till den bytte vi bara batteri max en fyra-fem gånger, vad jag vet. Även om ett AA-batteri (NTG-2) inte räcker alls lika långt som ett 9V (NT-3), så lär man kunna räkna med ett antal dagar flitig användning. Mindre i kyla. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.