Gå till innehåll

Minority Report


Mandork

Recommended Posts

Här kommer en kort rescension av filmen med samma namn som rubriken, Minority Report.

 

Handling

Filmen, som är baserad på en novell av Philip K. Dick, utspelar sig år 2054 på en ny avdelning hos polisen, Pre-Crime. Hos dem har de tre s.k. Pre-Cogs (låter bli att översätta för enkelhetens skull..) som kan förutse mord och tack vare detta så har det inte skett ett enda mord på sex år. John Anderton (Tom Cruise) tror på systemet, helt och fullt, ända tills det att The Pre-Cogs meddelar att John ska mörda en man som han aldrig träffat.

 

Rescension

Jag ska börja med att säga att när jag sitter här och tänker på filmen så kan jag inte komma på något som var dåligt med den. Storyn känns trovärdig, även om 2054 inte är långt bort, specialeffekterna ser verkliga ut och skådespelet är bland det bästa på länge. Alla spelar sina roller perfekt. Tom Cruise som Pre-Crime polis John Anderton, Max von Sydow som byråchef Lamar Burgess, Colin Farell som agent Ed Witwer, Samantha Morton som "Pre-Cogen" Agatha, ja, listan blir lång.. En annan person som är värd att nämnas är Peter Stormare som en halvtgalen (eller kanske 3/4), svensk ögonläkare. Helt underbart :)

 

Okej, sov rätt lite i natt så jag ska väl dra mig till sängs, men än en gång vill jag nämna att Minority Report är helt klart en sevärd film. Nästan i klass med Spider-Man :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Håller med dig att "Minority Report" är en sevärd film men själv blev jag rätt besviken. Vissa delar är den spännande och allt är otroligt snyggt gjord. Men handlingen är så otroligt dum för att inte säga USEL (att man kan se in i framtiden och förute mord). Det underliggande budskapet: att inget system är felfritt och att vi hela tiden måste ha kontroll över det, annars ta det över och vi själv bli slavar tycker jag inte riktigt gå fram.

"Minority Report" är som "A.I;: Artificial Intelligence" - det börjar kraftfullt men sen rinner allt ut i sanden för att inte Spielberg kan sätta stopp...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hmm, måste ha missat ditt inlägg, ledsen ;)

 

Jag håller verkligen inte med dig om att handlingen är dum. The Matrix, Terminator, Terminator 2, etc. Jag gillar de här filmerna, och likaså otroligt många andra. Inte ofta att man hör att handlingarna här är dumma, därför att det faktiskt finns en förklaring, men också därför att den som tittar besitter en viss grad av fantasi. Och budskapet att inget system är felfritt tycker jag går fram, klart och tydligt :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag gillar verkligen också Terminator och The Matrix men de har en bra handling...

Båda kör på Kristus-frälsar berättelsen, kanske mer Matrix - där en person The One ska komma för att rädda världen...många handlingar i Sci-Fi/actionfilmer är helt otroliga (det är ju det som är så spännande) men tackvare bra hantverk, skådespel och självklart med sin egen fantasi får vi följa med på en häftig upplevelse oftast kryddat med ett allvarligt budskap...

 

Men tillbaka till Minority Report så tycker jag den var förutsägbar (visste redan vem som låg bakom det långt innan det blev avslöjad) och helt enkelt tråkig. Men visst den visar upp en hemsk framtidsvärld där "kontroll" har gått överstyr...

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...