troell Posted November 11, 2004 Posted November 11, 2004 JAG SKA FÖRA ÖVER MINA S-VHS filmer till DV. Nu har jag ett grafikkort som har DV in, Asus Radeon 9600 XT 128 mb. Det blir väl hyfsat när jag kör capture i pinnacle studio 9 eller andra diverse program. Nu är frågan: Hur mycket bättre blir det med externa boxar, typ Pinnacle, canopus, plextor m.m För övrigt har jag 2 st 160 raid s-ata diskar 1 Gb ram och asus p4c800-e deluxe moderkort. Vilken analogadapter ska jag köpa. Vilken ger mest för pengarna, blir skillnaderna stora????????????????????????? Hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Räcker det med Canopus ADVC 55, jag ska inte köra tillbaks analogt! 0 Quote
Fredrik Blom Posted November 11, 2004 Posted November 11, 2004 Jag har också tänkt skaffa en DV-analog box, men har tänkt mig ADVC50 istället (vet inte hur stor skillnad det gör, men jag tycker inte om att tappa synk mellan ljud och bild). Hela serien har fått bra omdömmen på de sajter jag varit på. Kan tyvärr inte vara mer behjälplig än så, och är nyfiken på kommentarer kring dessa eller alternativ. M.v.h. Fredrik Blom 0 Quote
troell Posted November 11, 2004 Author Posted November 11, 2004 ADVC 50 och ADVC 55 har exakt lika innanmäte enligt tillverkaren. Jag har frågat. Just nu skikar de med ett program som heter let´s convert. se länk fhttp://www.canopus-uk.com/UK/products/ADVC55/pt_advc55 0 Quote
Fredrik Blom Posted November 11, 2004 Posted November 11, 2004 Hmmm, men enligt översikten på http://www.canopus-uk.com/US/products/ADVC_selection_guide/pm_advc_selection.asp så är den enda egentliga skillnaden att ADVC 50 låser och synkar ljud och bild (som de dyrare modellerna gör), men det gör inte ADVC 55??? Men i övrigt så antar jag att det är samma innanmäte. Skillnaden i övrigt är ju också att ADVC 50 är intern medan ADVC55 är en extern låda.. M.v.h. Fredrik Blom 0 Quote
troell Posted November 11, 2004 Author Posted November 11, 2004 Du har helt rätt, jag har kollat länken. Jag frågade, om båda korten synkade ljudet eller om jag var tvungen att gå upp till ADVC 100 för ljudets skull. Jag talade med Scandinavian Photo som i sin tur hade varit i kontakt med deras leverantör. Den enda skillnaden, skulle vara att det ena var ett externt kort, i övrigt helt identiska. Bra att du upplyste mig. Nu ska jag kolla vidare. Eller är det någon därute som vet? 0 Quote
sound_front Posted November 18, 2004 Posted November 18, 2004 Hej... Nu vet inte jag hur Asus Radeon 9600 XT fungerar. Men det är ingen större skilnad mellan ett "vanligt" FW-kort och en extern box!!! Annars är det ju smart att bara plugga in sin DV kamera för att använda denna till AV till DV omvanlare. Jag har alldrig varit med om ljud osynk på en DV eller AV ström. Mvh/ Martin L 0 Quote
Fredrik Blom Posted November 18, 2004 Posted November 18, 2004 Tyvärr har alla DV-kameror inte finessen att ta in analoga signaler och skicka ut dem via DV-out :( (antar att det är det du menar?) Funkar det förresten om man har NTSC material som man vill plocka in och kameran är PAL-modell? Den externa boxen i det här fallet gör just konverteringen analog in > DV (som man sedan skickar in via befintligt FW-kort, eller direkt via PCI-kortet i den interna varianten av de som diskuteras ovan). Och den ska hantera både NTSC och PAL... Alternativt kan man skaffa ett analogt capture-kort, men jag har inte haft någon bra lycka med dessa (de i lägre prisklass då, och går jag upp i pris kan jag lika gärna lägga pengarna på någon av ovanstående). /Fredrik Blom 0 Quote
sound_front Posted November 26, 2004 Posted November 26, 2004 Nä tyvär har inte alla kameror detta (synd) men men... Att köpa en AV/DV konverter är väll inte helt fel om den klarar av just att omvandla ex: NTSC till PAL. Men klarar kameran av detta så är det onödiga pengar (tycker jag) =) Men om en vanlig DV kamera av PAL modell klarar av att ta in NTSC via en analog singnal och översätta detta till PAL vet jag inte. Men det här med osync förstod jag inte! Mvh/ Martin 0 Quote
Recommended Posts