henna Postad 7 juli 2009 Postad 7 juli 2009 jag skötte ljudet pa en filminspelning där vi körde direkt in i kameran. Jag kände hela tiden att ljudvolymen i kameran var för lagt. I efterhand upptäckte jag att utgangsvolymen fran mixern jag använde var dämpad med 30dB. Jävlig tabbe... Inspelningsvolymen i kameran är alltsa väldigt lag men talet later bra även när man vrider externa högtalarna pa en dator fullt upp. Egentligen borde det ju vara möjligt att fa upp nivan i Pro Tools utan att ljudkvaliten borde försämras avsevärt, eller ??? Ingangsljud är ju trots allt bra och brusfri. Tack för hjälpen! PS. Finns det ett bra program som kan minimera distorsion, noise osv.?? 0 Citera
kennethm Postad 7 juli 2009 Postad 7 juli 2009 Signalen var dämpad på utgången och då är det nog ingen fara eftersom du spelat in till "line in" på kameran. Line in brukar inte tillföra nämnvärt med brus så brusnivån ligger säkert väldigt lågt på din inspelning. Mic- och mixerbrus var ju som sagt dämpat -30 dB det med. Bara att dra in ljudet i Pro Tools och kolla. Ligger topparna runt (-12) - (-15) dB så blir det inga problem även med relativt tysta bakgrundsljud. Bakgrundsljuden döljer alltså bruset. Normalisera rubbet och jobba sen vidare genom att kapa toppar manuellt och/eller använd limiter/kompressor tills du får fram en tydlig och jämn dialog. Genom att justera frekvensgången (EQ) så kan du plocka fram det du vill ska höras ännu mer. Se bara till så det fortfarande låter naturligt... Blir det hörbart brus så kan man ta ett "fingeravtryck" på hur bruset låter och sen dämpa det. Ta inte i för mycket bara, för då kommer det låta konstigt. 0 Citera
henna Postad 7 juli 2009 Författare Postad 7 juli 2009 tack sa mycket!!!, jag resonerade pa liknande sätt. Även om signalen är lag är den bra...har tyvärr inte materialet tillgängligt förrans grovklippning om kanske en mandad.... därför angesten ;) vi spelade in pa en Red kamera (med mini-xlr adapter) som var inställt pa 0dB.... Nagon som har ett svar pa varför mixern har en utgangsdämpning med 30 dB utan att det finns en justeringsratt? Finns det speciella kameror som kräver det ? Jag har hallit pa med filmljud en del men det har jag inte stött pa innan.... 0 Citera
Christian van Caine Postad 7 juli 2009 Postad 7 juli 2009 30dB?? Det kan betyda otur. Kameror brukar spela in i 16 bitar, & även i line så betyder det hög brusnivå, samt att du har en bit-distorsion som blir VÄLDIGT tydlig på den nivån. När du säger en dators externa högtalare så gissar jag att det är vanliga datorhögtalare du talar om, & inte ett komplett system med reciever/slutsteg & hifi/studio-högtalare? Redan HiFi är sjukt opålitligt (vilket är precis vad hifi är till för, förbättra materialet, paradoxalt nog eftersom High Fidelity betyder Hög Trogenhet...), datorhögtalare säger nästan ingenting om materialet i sig, tyvärr, & döljer gärna ganska höga nivåer av dist. Tyvärr har du dock inte mycket val än att använda vad som finns, & lära dig av ditt misstag. Ingångsljud är verkligen inte brusfritt. Allt ljud in är ingångsljud, men misstänker du menar line. Även line har ett mått av brus, på kameror ofta (förhållandevis) högt. Dist får du inte bort. Du kan till viss del maskera effekten genom att skära lite i mellanregistret, men dist är dist är dist. Hade mixern inga volymkontroller säger du?? Vad var det för mixer egenligen??? 0 Citera
henna Postad 8 juli 2009 Författare Postad 8 juli 2009 det later fan inte bra.... men jag vet att kameran har en input pa 24bit/96kHz det innebär ju bättre förutsättningar tack för all hjälp 0 Citera
Luzer Postad 8 juli 2009 Postad 8 juli 2009 Om mixern hade hyfsade preampar så bör du kunna använda materialet i allafall kan jag tycka, om du spelat in med 24 bitar. Fast själv hade jag inte normaliserat då man trycker upp nivån så högt man kan, och det vill du inte. Snittkolla klippen och gaina upp så mycket som behövs, och lyssna sedan. Är förhållandet fortfarande bra mellan brus och dialog så är det ju lugnt. Behöver du brustvätta så rekomenderar jag xnoise från waves som är väldigt enkel att använda och ger ett bra resultat. Är det "preampbrus" du behöver ta bort så är det tacksamt också eftersom det är väldigt "statiskt" och inte har massa oregelbundheter i sig. Kan krävas lite experimenterande med de flesta brustvättar för att få ett bra resultat dock, testa lite olika inställningar och mätvärden, prova även att tvätta lite flera gånger, ibland blir det bättre. Om det är samma typ av brus så spara en inställning som funkar på ett klipp och testa samma på andra klipp så kan du spara mycket tid. Tänk även på att delarna mellan dialogen behöver inte vara helt perfekt, det är ofta där man hör att brustvätten gått in och det fasar. Men de ställena är ju inte viktiga, utan det är dialogen som ska låta ok, resten kan du ju lätt bygga om. 0 Citera
henna Postad 8 juli 2009 Författare Postad 8 juli 2009 ok, tack det lugnar lite :) filmen är som tur är inte särskilt dialogbaserad, det kommer läggas mycket musik, historien kommer att bäras av voiceovern, dialogerna är inte alls manga men utspelade sig i miljöer som var ljudmässigt ganska svara... Om jag skulle behöva eftersynka eller jobba med ADR vad är det för plug som gäller. Jag har hört att det finns nat som kanske heter vocalline (typ) vilket lägger orden pa rätt ställe och kompenserar för tidsskillnader... Lite tipps och tricks?? 0 Citera
Luzer Postad 12 juli 2009 Postad 12 juli 2009 Vocalign är en plugg för att underlätta vid eftersynk, den jämför orginaltagningen med eftersynken och försöker efterlikna orginalet i tempo bland annat. Fungerar ok ibland men tycker själv personligen att det är enklare att göra det manuellt. Och först och främst försöka få skådespelaren att göra så bra ifrån sig som möjligt vid eftersynken så man slipper skruva för mycket för att få det att passa. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.