Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

tjena

jag undrar lite vad man ska ha för slags mikrofon till en inspelning (långfilm)

och vart man kan köpa en sådan :)

tänkte också om mikrofonen ska sitta på kameran eller ska det vara som en stång som man håller i?? sett det ett par ggr, vet inte bara vad allt detta används för :P

tack

Postad

Ett väldigt komplett kit består gärna av runt 25-30 olika mickar, men det är få som har så många med sig, ett fullt acceptabelt kit har mellan 5-10 olika mickar. Men då snackar vi kommersiella inspelningar, & jag känner inte att jag behöver fråga om det här är en amatör-produktion, så jag undrar: Vad har du för budget att leka med?

Du får (som absolut billigast) en halvdan mick för 1000:- (Röde Videomick). Första mick som börjar ata sig (Röde NTG-2) ligger på 2300:-. My weapon of choise, Sennheiser MKH416, ligger på 15000:- & är fullprofessionell. Sen tillkommer zeppe & boom.

Däremellan finns det ganska mycket att välja på, med start runt 6-7000:-.

Av din fråga så gissar jag plumpt att ekonomin inte är den bästa, så då kan du komma undan med en VideoMick, en kulled & en Röde Boom för 2000:-. Finns lite överallt, både Musikbörsen, Freddans & Scandinavia Photo har sånt. Till det behöver du bra lurar. Rekommenderar Beyer Dynamics DT250 för tusenlappen :-)

Postad

men kan du skicka en länk på en mikrofon elr typ 2-3 olika, så jag kan se vad det är för nåt, du verkar bra på detta, är nybörjare. :) ska man ha ngt slags stativ och skydd till mikrofonen?

tack

Postad

15-20 mikar är ganska rejält överdrivet i min mening. Kan med säkerhet säga att man kanske snittar på runt 5 olika typer av mikar (myggor inräknat) på en svensk långfilm. Hur det är på amerikanska storfilmer vet jag inte, fast å andra sidan eftersynkar man mycket där också så kan hända att det heller inte är så många olika mikar.

Men sen får man ju inte glömma att miken är bara en liten del i hela ljudkitet, och visst den är viktig, men mixer, bandare och tekniker är minst lika viktiga :)

Jag har sett begagnade Mkh416 för runt 8000. Och den är flitigt använd, så är även Mkh 50, 60, alla sennheiser. Shoeps är även populära med snäppet dyrare.

Postad

Well, nu klassade jag iof även lösa kapslar som mickar. Vet att folk använder mycket färre i svenska filmer generellt, & mer i amerikanska, men hur stort kittet blir är väldigt personligt från tekniker till tekniker. Jag har oftast tolv mickar som standard i mitt kit, uppdelat i sex membran till två småmembrans-system, två shotguns av olika karaktär, två dynamiska & två olika stormembransmickar.

Till detta kommer det senare (runt) fyra myggor, tre kontaktmickar för olika material, en hydrophon samt en 816.

Mitt kit är inte precis unikt. Lägger man därtill till exempelvis två Shoeps modul-system med dito kapslar för exempelvis diskant-höjning, spikrakhet, extrem närmickning osv, samt arbetar i surround med minst 4, ibland 5 matchade mickar per typ, så hamnar antalet lätt & ledigt uppåt 50-talet individuella kapslar.

Som nybörjare klarar man sig dock väl på en bra shotgun & en schysst njur-mick :-)

Personligen skulle jag säga att teknikern är viktigare än alla andra delar av kittet tillsammans, men med det inte sagt att man kan tumma på dom andra komponenterna. Fieldrecorder, sladdar, & (för det mesta) boomar är åtminstonde väldigt universella. Jag använder som exempel alltid samma fostex fieldrecorder & K-Tek-boom precis överallt, oavsett var jag är någonstans, men jag skulle inte använda exempelvis en AKG CK1 till tal eller en rundtagande-kapslad Oktava 012 i en kyrka. Det blir väldigt mycket som att använda en stjärnmejsel för att få loss en insexskruv. Det går ibland, men resultatet är way less than impressive...

Postad

Det finns olika typer av myggor och kapslar till dessa. Ofta vill man gömma dom och då är under kläder det vanligaste. Men är en hel vetenskap att kunna mygga bra och smart, då man ofta får med mycket klädprassel. Men det beror givetvis mycket på klädmaterial.

Har skådespelarna mössa är det superenkelt, sätt myggan i pannan under mössan och dra sladden rakt över huvudet ner i nacken, eller där den syns minst. Om man har stort hår så finns det snoddar för att fästa myggor i håret, där brukar det inte prassla så mycket, men kan vara knivigt att få dit dom.

Sedan finns det supersmå myggor, countryman B6 är en klassiker som är i en knappnålstorlek som man kan trycka ut ur ett hål på kläder, en bomullströja eller ett knapphål i skjortan. I slipsen är vanligt att sätta myggor och även specialfästen för detta. Man har även ofta olika remmar och bälten i olika storlekar för sändarna, som man kan sätta runt midjan eller benet eller där det funkar bäst på skådespelaren, om det inte går att fästa i byxlinningen utan att det syns eller någon ficka.

Men somsagt, ofta är myggor långt ner på priolistan och man har dom som "save" och kör aldrig endast bara med myggor. Bommen låter oftast alltid bäst och är prio 1. I amatörsammanhang är myggor för filmbruk lite av en lyx, i allafall i dessa kretsar där mikarna får kosta runt tusenlappen ;)

Postad

tänkte ¨på en sån här röde videomick,

kostar typ 1000kr som sagt, är det värt det?? är den bra? vad kallas den slags micken

mvh axel

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...