mava Postad 2 juli 2009 Postad 2 juli 2009 Nybörjarfråga (vill helst inte behöva anlita en dyr konsult...). Jag har en Quicktime-film på 5 mb, jag har lyckats importera en bild ur filmen till photoshop och redigerat den, som jag sparat också till Quicktime. Nu är frågan, hur kan jag importera min nya bild in i den ordinarie filmen??? (Den är en logga som måste bytas...). Sitter i ImageReady men lyckas inte. Vill helst inte köpa ett program utan använda ngt gratis Stort tack för all hjälp!!! 0 Citera
beta75 Postad 2 juli 2009 Postad 2 juli 2009 Om du sitter med Photoshop CS3 extended eller senare så kan du öppna hela filmen Och göra ett nytt lager med din nya logga och exportera. Annars kan du använda tex MPEG streanclip för att göra en bild sekvens i tiff (Varje bildruta spars som en egen bildfil). Sen öppnar du de bildrutor du behöver ändra i Photoshop, fixar till loggan, och spar om dem som tiff. Öppna hela bild sekvensen i MPEG streamclip igen och spara i önskat format, tex QT med vilket codec du föredrar. /KN 0 Citera
mava Postad 2 juli 2009 Författare Postad 2 juli 2009 Tack så mkt KN. Jag känner mig urdum, men får inte till det ändå. Har nu installerat både CS 4 och MPEG streamclip. Men stöter på patrull... Orkar du hjälpa mig en vända till? I photoshop öppnas filen bara med ett lager, om jag inte väljer importera videobildrutor till lager. Men det finns en begränsning på 500 rutor, så de sista bilderna, där loggan ligger som jag vill byta, den kommer inte upp. (Jag vill alltså inte ha en ny logga på alla bilder, utan bara i slutet, filmen slutar med att loggan dyker upp...) Vg MPEG, så har jag sparat den bildruta jag vill byta till, till en tif. däremot förstår jag inte var jag ska gå in och hur jag ska infoga denna tif-bild i filmen och dessutom ta bort de bildrutor som ska bytas ut. Som sagt, känner mig som en dum blondon, (fastän jag är brunett :-)) Men orkar du ge mig lite steg för steg isntruxer skulle jag bli :-D 0 Citera
Peus Postad 2 juli 2009 Postad 2 juli 2009 Hej, jag skulle rekommendera dig att införskaffa QuickTime Pro. Speciellt om du har två QuickTime filer som du vill smälta samman till en d.v.s. QuickTime filen med stillbilden och den ursprungliga. Detta gör du enklast genom att klippa ut och klistra in mellan de två video-fönstren. Ur QuickTime Pro kan du även exportera till stillbilder eller andra format samt importera stillbilder till video etc och därtill är QuickTime Pro en rätt så bra videospelare också. Bara du inte förväxlar QuickTime Pro med vanliga QuickTime. Du behöver köpa Pro och registrera det i ditt vanliga QuickTime. http://www.apple.com/quicktime/pro/ Lycka till. /Pontus W 0 Citera
beta75 Postad 2 juli 2009 Postad 2 juli 2009 Lätt, Öppna loggan i ett fönster i photoshop. Öppna filmen i ett annat. Välj i menyn Window / Animation för att få upp den panelen. Kopiera hela innehållet i fönstret med din nya logga. Ta fram fönstret med filmen och gör ett nytt lager. Klistra in din nya logga i lagret ovanför filmen. I animation panelen ser du nu två lager ett med filmen och ett med din nya logga. Och en timeline. De gröna tjocka linjerna markerar att lagret är aktivt. Om du tar tag i vänsterkanten på lagret med nya loggan så kan du göra det aktivt endast i slutet av filmen. Det borde lösa ditt problem. Du kan ju också göra filmen inaktiv när den gamla loggan spelas upp. När det ser bra ut väljer du File / Export / Render Video och med de inställningar du vill ha. Lycka till. /KN 0 Citera
beta75 Postad 2 juli 2009 Postad 2 juli 2009 Hej, jag skulle rekommendera dig att införskaffa QuickTime Pro. Speciellt om du har två QuickTime filer som du vill smälta samman till en d.v.s. QuickTime filen med stillbilden och den ursprungliga. Detta gör du enklast genom att klippa ut och klistra in mellan de två video-fönstren. Ur QuickTime Pro kan du även exportera till stillbilder eller andra format samt importera stillbilder till video etc och därtill är QuickTime Pro en rätt så bra videospelare också. Bara du inte förväxlar QuickTime Pro med vanliga QuickTime. Du behöver köpa Pro och registrera det i ditt vanliga QuickTime. http://www.apple.com/quicktime/pro/ Lycka till. /Pontus W MPEG streamclip är "gratisversionen" av QT pro. Det använder QT som motor och har låst upp alla funktioner. /KN 0 Citera
mava Postad 2 juli 2009 Författare Postad 2 juli 2009 Tack så mycket!! Jag har nu fått till nya bilden med loggan, det var som sagt mkt lätt när man väl hittade rätt verktyg :-). Fortfarande två bekymmer dock, det ena är hur jag gör så att nya loggan tonas in i bild och den andra är att filmen blev gigantisk när jag exporterade den, från 5 mb till 500 mb!! Ska prova att ändra komprimering etc, men har ni fler tips tas de såklart tacksamt emot. Ni är mina hjältar idag!! Tack!! 0 Citera
beta75 Postad 2 juli 2009 Postad 2 juli 2009 Du skulle skrivit från början att du behövde tona bilden. Photoshop är inget "videoredigeringsprogram". Det hade varit enklare att göra allt i tex After Effects eller Premiere. Du kan göra det genom att använda animationpanelen. Klicka på den lilla pilen innan lagrets namn. Där kan du sätta Keyframes. Ställ markören i timeline där du vill att intoningen stall börja, dra ner opaciteten på lagret i lagerpanelen och klicka på timuret framför opacitet. Flytta fram markören i timeline till det läget du vill att den skall vara fullt synlig och ändra opacitet i lager till 100% igen. Då skapas en ny keyframe i timeline. Sen gör du samma sak vid uttoningen fast omvänt. En ny keyframe skapas varje gång du drar i opacitetsreglaget. EDIT: Det som sker är att bakgrunden lyser igenom. Antingen lägger du ett enfärgat lager med bakgrundsfärgen bakom eller så gör du ovanstående process på ett enfärgat som ligger framför. För att få en liten fil ur Exporten tar du reda på vilket format OCH codec OCH bitrate originalfilmen hade och ställer in samma. /KN 0 Citera
mava Postad 3 juli 2009 Författare Postad 3 juli 2009 vill bara säga stort tack. Det funkade helt ok med animeringen och jag har fått ner filen till lite över 6 mb :-) vilket härligt forum! 0 Citera
Peus Postad 7 juli 2009 Postad 7 juli 2009 MPEG streamclip är "gratisversionen" av QT pro. Det använder QT som motor och har låst upp alla funktioner. /KN Aha, ok tja då är det ju förståss lite dumt att använda QT Pro även om det bara kostar en 30 dollars. 0 Citera
beta75 Postad 7 juli 2009 Postad 7 juli 2009 Aha, ok tja då är det ju förståss lite dumt att använda QT Pro även om det bara kostar en 30 dollars. Smaksak, men det kan kännas lite onödigt. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.