Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Skulle behöva en XM1-erfaren person att analysera kameran och hur den är. Fick nämligen ett erbjudande att köpa en för 5000 kr, vilket jag tycker är ett hyfsat pris.

Men när jag läst om dne på cyberphoto; http://www.cyberphoto.se/canon/video/xm1.shtml fick jag känslan av att allt är automatiskt. Jag vill köpa en semi-kamera som ger mig möjlighet att utvecklas. Och vad jag vet är inte en kamera med automatiskafunktioner det bästa valet.

Jag förstår visserligen inte vad som menas - jag uppfattar det som att den är halv automatisk i inställningarna (så som exponering m.m) vad nu det skulel betyda..

Som ni ser behöver jag lite hjälp här. Har annars funderat på en Sony VX2100, eller PDX10 - visserligen är dessa en annan prisklass..

Postad

XM1 är en drygt 10 år gammal 3CCD 1/4" kamera som har en hel del möjligheter att välja inspelningsmetod. Du väljer bland ett antal förinställda program och det enklaste valet är när allt sker automatiskt. Det finns 5 - 6 olika program att välja mellan som dels är avsedda för olika situationer och dels ger dig möjlighet att själv välja en del parametrar.

I manuellt läge kan du välja bländare, tid och en del annat. Det finns ett inkopplingsbart gråfilter för reducering av ljus och kameran har också zebra-funktion som kan stängas av. Zebrafunktionen markerar områden i bilden som riskerar att bli överexponerade om du inte ändrar tid,ljus eller ND-filtret. Ljudet kan inte regleras kontinuerligt men det finns en dämpsats att koppla in om det skulle vara extremt högt ljud. Mikrofonen sitter ganska fritt på översidan så att du kan trä på en vindpäls. Det går att spela in i 16:9 men ej äkta 16:9. Bilden maskas vilket också syns i sökaren eller på displayen. Men utsignalen är OK. Det finns exponeringslås och du kan också fokusera manuellt om du vill det. Optisk zoom på 20 gånger är ganska mycket. Att det dessutom finns digitalzoom är ju rätt ointressant.

Detta är vad jag minns på rak hand. 5.000 kr för en fungerande XM1 tror jag ger mycket kamera för pengarna.

Postad

XM1 är en 3CCD 1/3", ger utmärkt bild i 4:3-format. Skulle vilja hävda att bildkvaliteten är mycket bra t o m. Mycket bra objektiv.

Ljudet är "sådär", krävande ljud kräver separat inspelning, men man kommer rätt långt med separat mikrofon på XM1.

Ljuskänsligheten är dålig på XM1, då menar jag när man filmar på kvällar, dunkla lokaler etc. Vid gråväder ger XM1 lysande bild.

16:9-kvaliteten på XM1 kan man glömma, den är usel! Vill man ha 16:9 så satsa på en annan kamera.

En Panasonic NV-GSxxx (xxx=nån av typbeteckningarna) med 3CCD 1/6" i äkta 16:9 ger överlägset bättre bild i 16:9 än XM1 och är klart ljuskänsligare också.

Jag skulle enbart överväga att köpa en XM1 om jag skulle göra en bra 4:3-produktion. Jag har filmat ca 20 band med en lånad XM1 genom åren som en kompis har.

Postad

XM1 har 1/4" CCD-er. Håller med om att ljuskänsligheten är låg. Håller inte med om att 16:9 kvaliteten är usel men går med på att den är märkbart sämre än 4:3.

Postad

Ja, du har rätt (naturligtvis). Jag skrev i all hast, och har alltid trott/antagit att XM1 är 1/3", men så var det inte.

Ljuskänsligheten passar ju mer med 1/4" så det borde jag insett. Men skärpeljud, och allmänna bildåtergivningen motsvarar med andra 1/3"-kameror. Objektivet på XM1 är ju toppen, bra kontrast och fina färger.

Jag brukar skämtsamt säga att XM1 är en perfekt gråväderskamera i 4:3. Men jag har också tagit många fina motljusbilder, där kommer de goda egenskaperna på objektivet fram.

Nog om det. Nu är det slutfilmat med XM1.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...