Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Kan man lägga en mikrofon utomhus för tex spela in fågelkvitter och annat som låter på morgonen/kvällen. Eller kommer kvaliten bli väldigt dålig?

Nej, visst kan du göra det. Du får bara se till att det inte blir några vibrationer ifrån marken som fångas upp. Lägg den på något mjukt och se till att du vinklar membranet korrekt ifall du provar.

Men resultatet blir nog bättre med att hänga mikrofonen upp och ner istället. Dels för att du kommer längre ifrån marken eller andra ytor som kan skapa lite konstiga reflektioner när de är för nära mikrofonen men också för att om du vill fånga en skysstare atmosfär är det antagligen bättre ljud en liten bit upp i luften än efter marken. Mindre reflektioner och mer rymd :)

Postad
Att hänga micken är ingen god idé, då får du ingen definition alls i ljudet. Du bör åtmistonde rikta den dit fåglarna är.

Ett ställ kan du få för nån hundring.

Okej men tänkte inte sitta brevid när jag spelar in men kan ju förstås rikta micken åt det håll "mest" ljud kommer ifrån. Tänkte fånga upp lite ljud som jag kan använda senare. Eftersom det är super8 film jag tänkt pyssla med.

Postad

Jo, gissade det. Tyvärr är det ingen god idé dock. Inte bara risken att nån helt enkelt snor prylarna, utan även att du inte får någon som helst kontroll.

Varför går du inte ut själv istället & ser till att det blir bra? Du behöver inte nödvändigtvis mer än 10 minuter användbart material från ett & samma ställe & tidpunkt, om du bara låter en bandare gå på tomgång så får du uppåt en timma material där det är grymt jobbigt att försöka hitta dom bra bitarna (om dom finns alls), spelar du in på hårddisk så kan det bli rent sinnessjukt mycket...

Postad
Jo, gissade det. Tyvärr är det ingen god idé dock. Inte bara risken att nån helt enkelt snor prylarna, utan även att du inte får någon som helst kontroll.

Varför går du inte ut själv istället & ser till att det blir bra? Du behöver inte nödvändigtvis mer än 10 minuter användbart material från ett & samma ställe & tidpunkt, om du bara låter en bandare gå på tomgång så får du uppåt en timma material där det är grymt jobbigt att försöka hitta dom bra bitarna (om dom finns alls), spelar du in på hårddisk så kan det bli rent sinnessjukt mycket...

Ja tänkte på det också, att jag skulle få mycket material. Men om jag sitter och andas skulle det höras?

Postad

Njet, inte om du är försiktig :-)

Det du måste tänka på är att andas med öppen mun, så tyst du kan. Vill du verkligen vara säker på att inte riskera andningsljud så är boom ett bra val. SJälv spelar jag dock ofta in olika ljud utan boom, med bara en Rycote pistolmount (mickhållare med handtag, i mitt fall med en zeppe) eftersom det är, lugnt sagt, jävligt jobbigt att alltid kuta omkring med boomen...

Det HAR hänt att nåt enstaka andetag kommit igenom när man inte tänkt sig för tillräckligt, men har alltid, utan undantag, gått att få bort fairly enkelt :-)

Nu vet jag iof inte om du har varesig boom eller mickhållare lämpad för handjobb (haha), men det räcker bra att bara ställa upp ett ställ, rikta micken åt rätt håll (tänk dig micken som ett kikarsikte; om du kunde se igenom den, skulle du då se vad du vill spela in? I så fall har du gjort rätt), & sätta dig en bra bit ifrån med lurarna & inspelaren (spela aldrig in utan att lyssna samtidigt), & justera micken när det behövs :-)

Postad
Njet, inte om du är försiktig :-)

Det du måste tänka på är att andas med öppen mun, så tyst du kan. Vill du verkligen vara säker på att inte riskera andningsljud så är boom ett bra val. SJälv spelar jag dock ofta in olika ljud utan boom, med bara en Rycote pistolmount (mickhållare med handtag, i mitt fall med en zeppe) eftersom det är, lugnt sagt, jävligt jobbigt att alltid kuta omkring med boomen...

Det HAR hänt att nåt enstaka andetag kommit igenom när man inte tänkt sig för tillräckligt, men har alltid, utan undantag, gått att få bort fairly enkelt :-)

Nu vet jag iof inte om du har varesig boom eller mickhållare lämpad för handjobb (haha), men det räcker bra att bara ställa upp ett ställ, rikta micken åt rätt håll (tänk dig micken som ett kikarsikte; om du kunde se igenom den, skulle du då se vad du vill spela in? I så fall har du gjort rätt), & sätta dig en bra bit ifrån med lurarna & inspelaren (spela aldrig in utan att lyssna samtidigt), & justera micken när det behövs :-)

Tack så mycket känns som jag har lite mer koll nu. Gäller bara att hitta en bra mick! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...