Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan.

Är ny här på forumet... tycker det varkar vara bra stämning... många med kloka åsikter och inga "haters" mot dem som är lite mer nybörjare och har frågor på basic saker.

Just nu har jag snöat in på olika "skak-effekter" + zoom osv...

Länkar här till en musikvideo... om ni kollar ca 50sek in i videon...

Så börjar scenen med en massa zoom in och ut... plus "ryck" i filmen....

Någon som har ork att försöka hjälpa mig att analysera hur dem har gått till väga, eller hur man kan uppnå samma 'look'?

Skakningar kan man ju alltid använda wiggle i ae. Eller bara zooma in bilden lite och flytta runt "ramen" på det som syns så att skakningarna blir som man vill.... hänger ni med vad jag menar ?

Däremot vill man väl heller inte förlora en massa kvalite genom att zooma in digitalt i en bild ? Hur löser man det ? Är en sådan scen filmad väldigt välplanerat att man står och röra kameran och samtidigt zoomar in och ut snabbt ? Eller är det gjort digitalt i efterhand ?

Om videon ändå bara skall läggas upp på internet... bör man då kanske göra projekt-upplösningen lägre än kamerans upplösning, för att kunna ha lite bild utanför "ramen" för att just kunna förflytta och zooma ut/in bilden lite ?

uppskattar alla tips och idéer ni kan komma med

Postad

tja. alltid kul med nytt folk. :)

tjaa. man kan göra det mesta på olika sätt, dock tror jag att de har zoomat i bilden efteåt i det här fallet. annars kan det vara svårt att tajma in zoomen precis med takten i musikvideon. och den lilla zoomen som är kan man noig enkelt göra utan att tappa kvalité, dessutom är den så kortvarig så man hinne rinte märka mycket.

hur du bäst gör det beror på ändamålet. wiggle är ju slumpad, och pasar sig inte lika bra om du ska göra saker i takt till musiken. då kanske det är att föredra att göra det manuellt.-

upplösningen sen är väl helt till ändamålet., jag skulle oavsett om den bara skulle upp på nätet alltid gjort filmen i så bra kvalité som möjligt, utifall den ska visas i andra sammanhang. filma med med mycket ljus så blir bilden inte lika pixlig och du kan enkelt zooma in digitalt efteråt, samt dra ner ljuset om det är för ljust.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...