Gå till innehåll

Optisk mittpunkt - Canon HV30


Foto

Recommended Posts

Funderar på att bygga någon form av rigg (eller vad man nu ska kalla det) till min Canon HV30. Dels ska den ha extra fästen för mikrofon och lite annat smått och gott. Och så ska den funka som handtag till kameran också. Tänkte att jag skulle skruva fast den i stativgängan. Men då måste jag fixa ett nytt fäste för stativ på själva riggen. Det naturliga valet vore kanske att sätta den rakt under det nuvarande fästet. Men så kom jag att tänka på detta med panorering.

 

På vanliga stillbildskameror brukar stativgängan sitta rakt under filmplanet (eller sensorn). Men om man jobbar med panoramahuvuden så är de justerbara så att man får vridpunkten rakt under objektivets optiska mittpunkt. Tänkte då att "så vill jag nog ha det på min lilla videorigg också".

 

Men var hur sitter stativgängan på en HV30 i förhållande till sensor respektive optisk mittpunkt?

 

Att det sitter en zoomglugg på kameran kanske ställer till det (och med tanke på att jag har en vidvinkelkonverter på som standard så kanske det är helt hopplöst att veta)... Men det kanske är någon här på forumet som har något enkelt och bra tips på hur man fastställer den optiska mittpunktens läge???

Länk till kommentar
Share on other sites

För att bestämma den optiska mittpunkten (på engelska ofta kallad Nodal Point eller Entrance Pupil) behöver du en rigg där du kan förskjuta kameran i sidled och längs den optiska axeln. Metoden beskriv bla. i denna länk:

 

http://www.vrphotography.com/data/pages/techtutorials/technotes/nodalptalign-tn.html

 

Observera att den optiska mittpunkten flyttar sej längs den optiska axeln då man ändrar brännvidden (zoom eller tillsats).

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt! Tack!

Ska läsa den där artikeln lite mer noga senare i kväll... Kan jag bara mäta upp vid olika zomlägen så kan jag ju markera de olika lägena på en skala och på så sätt justera kamerans läge beroende på vald brännvidd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...