Pehrbau Postad 14 juni 2009 Postad 14 juni 2009 Sony och Canon använder något olika färgskalor. Det rör sig om en smaksak i min mening men det betyder också att man kan behöva korrigera färgerna vid redigeringen om man blandar bilder i samma projekt från kameror av olika fabrikat. Det har hänt mig vid några tillfällen i samband med bröllopsfilm där man gärna vill ha t ex samma nyans av rött på bilder tagna med olika kameror. 0 Citera
j3n5 Postad 14 juni 2009 Postad 14 juni 2009 I princip alla skatevideos ser man hur det överallt finns folk med xm-2 och fisheye. Den setupen har tillfredställt skatefilmare under nästan hela 2000-talet. Jag tycker färgskalorna är riktigt bra i XM-2, redan i auto-läget. Liknar lite SAAB vs VOLVO-diskussion.. Tveklöst är XM-2 en mycket bra DV-kamera. Men den har många år på nacken nu. Ingen skulle vilja redigera film på en 7-8 år gammal dator... 0 Citera
Muff Postad 16 juni 2009 Författare Postad 16 juni 2009 Sony och Canon använder något olika färgskalor. Det rör sig om en smaksak i min mening men det betyder också att man kan behöva korrigera färgerna vid redigeringen om man blandar bilder i samma projekt från kameror av olika fabrikat. Du menar alltså att xm2:an inte har sämre färger än vx2100 enligt din mening, utan att det som avgör vilken som är bäst är vad jag själv tycker? Eftersom det är svårt att avgöra över youtube-kvalitet (där även de flesta filmerna är färgkorrigerade i redigeringsprogram) vill jag höra vad de som har använt kameran tycker. Som jag har fattat det verkar det som att xm2:an kräver lite mer manuella inställningar på kameran för att få till färgerna bättre, jämfört med vx2100, som verkar vara en kamera för de lite mindre kunniga. Stämmer detta? Dvs, att det i stort sett krävs att man kör den i manuellt läge för att få bra färger över huvud taget, vilket man inte behöver i vx:an. I princip alla skatevideos ser man hur det överallt finns folk med xm-2 och fisheye. Den setupen har tillfredställt skatefilmare under nästan hela 2000-talet. Jag tycker färgskalorna är riktigt bra i XM-2, redan i auto-läget. Det är främst skatefilmare jag har sett som klagat på xm2:an och hur pass dålig den är med färger, medan större tester av kameran gjorda av etablerade hemsidor framhäver motsatsen. Detta förmodligen för att kameran just är för de mer kunniga och används bäst genom att justera ett flertal inställningar innan tagning. Jag, som inte har någon erfarenhet av dessa kameror, kanske finner detta jobbigt, trots att jag läser manualen noga och över mycket. Eller så kanske det helt enkelt är jag som överskattar kamerans svårigheter och finner inga problem efter ett tag.. Hur pass stor skillnad gör det egentligen färgmässigt om man filmar i auto-läge, respektive med manuella inställningar, tycker du j3n5? Sorry om jag gnager ämnet vidare, men vill gärna klargöra så mycket som möjligt innan jag gör mitt val! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.