Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

är ny här på forumet men det jag läst tyder på högt till tack och mycket nyttig information, kul!

Min fråga är, jag filmar med en Canon XH A1s och känner att jag behöver komplettera med mikrofoner.

1. En mikrofon för intervjuer baserade på reporter som håller i micken och ställer frågor a lá "nyhetsinslag". Några förslag?

2. Mickrofon som jag kan följa bilar som passerar min position på motorbanor runt om i Sverige, alltså en ganska riktad mikrofon som tar upp motorljud och inte är allt för känslig för avstånd. Några förslag?

Mvh

Ove

Postad

Jag hade väl hoppats på att få lite alternativ utan att diskutera pengar först men ok, budget.

Skulle väl säga att mellan från 2500 SEK och uppåt till kanske 6000, styck alltså.

Jag har jobbat en hel del i inspelningsstudio med musikinspelning tidigare men här är ju förutsättningarna lite annorlunda eftersom jag inte kan isolera ljudkällorna på det sättet vilket ställer lite andra krav på mickar.

Postad

Problemet är att det är så enorm skillnad mellan de olika prisklasserna, & det är, som du skrev själv, lite mer kritiskt när man inte kan kontrollera omgivningen :-)

Anyway, just intervju-mickar har jag dålig koll på, jobbar mest med spelfilm själv så jag har mest använt inhyrd utrustning på dom dokumentärer jag varit delaktig i. Det är möjligt att det skulle funka med en Shure SM58, men är osäker på om den är ultimat till endamålet med tanke på hur nära man måste vara, men har faktiskt använt en till just sånt här förut!

Riktmickar däremot, min stora favorit är Sennheiser MKH 416! MKH 60 har bättre specar, men personligen (& det här är ENBART en smaksak) tycker jag den har lite tråkigare karaktär. Har ingen 60 själv så var längesen jag arbetade på en, så jag minns inte riktverkan på den, men 416 har grym riktning :-)

416 kostar dock en 13-14000 & en 60 mycket mer än så. Vet inte om det är realistiskt alls för dig, men man får sjukt mycket för pengarna.

På lägre nivå, men fortfarande professionellt, hittar man Audio Technica. Arbetade en hel del med en polares AT för några år sen med schysst resultat. Den låg, då, på runt 7000, & var helt okay! Arbetat med flera olika AT, men minns tyvärr inte modellbeteckningen på någon av dom.

Ännu längre ned har vi Sennheiser K6, men jag tycker inte, med tanke på AT, den är värd pengarna längre. Ett tag fanns dom för runt 4 lapp, vilket var helt okay, men för över 6000 finns det många bättre val.

Längst ner hittar vi Röde NTG-1 för runt 2000-2300. Har själv en NTG-2 åsså som ligger & skräpar, som är identisk med ettan förutom att den kan ha batteri (som jag visserligen aldrig använt :) ).

För sitt pris finns det inget bättre vad jag vet, men dom har sina små begränsningar.

Aldrig testat att spela in motorljud med den, men jämfört med dom andra har den mycket mindre brilljans i ljudet & är känsligare för avstånd. Det är fortfarande en bra mick, men det är inte utan kompromisser dom lyckats hålla priset så lågt :-)

Postad

Ok, tack för ett väldigt bra svar!

Hur är det med vindskydd, vad är att rekommendera? Har sett att det finns en uppsjö av varianter i olika material?

Postad

Finns många olika att välja på, men den vanliga zeppen (http://www.cpcomms.com/mfr/gear/Rycote/zeppelin) är ett bra val till det mesta.

Kör själv med ett Rycote zeppe-kit till 416, men ett sånt sett kostar lite över 6000. Väldigt värt pengarna om man kan få tag i dom, men har man inte råd så har bla Røde en. Har inte testat den, men den verkar inte särskilt dyr, ligger på ungefär 2500.

Är det fortfarande för dyrt så har vi softies (http://www.scandinavianphoto.se/img/img_item/552705.jpg)!

Softies är väldigt enkla & tar inte mycket plats, nackdelen är att dom tar väldigt mycket diskant & färgar ljudet en hel del. Om det är ett problem beror på dina krav, det låter inte fan, men det blir lite mer pill i efterhand :-)

En Rycote-softie ligger mellan 1100-1500 på scandinavian photo, så skulle gissa att det är något under normalpris :-)

Røde har en som dom kallar Dead Cat (normalt sett är kattskinn ett pälsigt överdrag man har över zeppar för att minska känsligheten mot vind ännu mer). Du kanske gillar den bättre, men jag tyckte inte om den. Dock kostar den bara 400:-, så dyr är den inte :-)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...