Gå till innehåll

Ljudexperter, beakta min vädjan! (ledsen för bibel-lingot)


hampusforev

Recommended Posts

Hallå,

Jag sitter här och försöker förgäves förbättra ljudspåren till min kortfilm, Nedgång och Fall, som hade väldigt oerfarna ljudtekniker (sista sekunden inkallade vänner och bekanta).

Det bästa sättet att få bra ljud är givetvis att se till att micken är så nära som möjligt, samt att ljudnivåerna är korrekta på plats. Men, om man nu missat saker och ting, vad är det bästa man kan göra i postproduktionen? För att illustrera mina problem tänkte jag bifoga två ljudfiler från filmen. När som ni har tid, så skulle jag uppskatta enormt ifall ni bara kunde ta en snabb titt och avgöra om ljudklippet är för evigt förlorat till dåligt mickande.

Jag vet inte om ni har använt Adobe Audition, men det är vad jag använder, och jag har lekt omkring med Adaptive noise reduction, Normalize osv. utan imponerande resultat.

 

Anyways, här är ljudklippen:

 

Från en bar, största problemet är en fläkt som ger ifrån sig ett konstant diskant "hum" vilket inte är så smickrande:

http://www.absurditeten.se/bar.wav

 

Det andra klippet är i en lägenhet, problemet här är väl att ljudet studsar så mycket på de ihåliga väggarna, samt att micken inte alltid var optimalt riktad, finns det något man kan göra? :

http://www.absurditeten.se/soffa.wav

 

 

Som sagt, tack så in i tusen ifall ni bara tar en snabb titt. Jag uppskattar det verkligen.

 

/Hampus

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm..

 

Det är vid sådana här tillfällen man plockar fram sin skäggiga man i hatt med stjärnor på.

Jag Iallafall, tycker att det är jätte knivigt att få till ett bra ljud efter en mindre än lyckad inspelning (har massor av sådana ;-)

 

Satt och pulade med klippet bar.waw. Har du sounbooth så finns det en nois reduction sak (finns också i samplitude vill jag minnas och säkert i många andra program, inte stätt på det i cubase dock).

 

Vet inte om du ät bekant med den (nois reduction) men det går till så att man tar ett prov på "brummet", Helst där det bara är brummm. Sedan kan trollar programmet och man har 1 eller 2 reglar att dra i. Hur kraftigt man vill att den ska ta och kanske hur många dB som den sänker brummet med.

 

Problemet (utmaningen?;) kan vara att om man tar i för mycket så låter det burkigt och digitalt, lite som när "neo" i matrix sväljer spegeln... Any who.. Tar man i för lite så ligger delar av brummet kvar.

 

kan också försöka Eq:a bort lite.

Eller.. Göra det tyska. Dub a dub.

Favoriten är ändå att Spela in spela om..

 

Fridens,

SimonSay

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt utförliga svar! Nu har även jag "capurat noise profile" och nått hyfsat bra resultat faktiskt, inte proffsljud, vilket är omöjligt utan att eftersynka, men absolut förbättrat.

 

Förresten, vilket program skulle du/någon annan ljudkunnig rekommendera som inte är allt för dyrt? Jag lär mig snabbt så det kan gärna vara komplicerat så länge det ger resultat om man kan hantera programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Baren skulle jag lägga energi på att eftersynka och inte försöka för länge på att få den bra. Man kan få bort endel av bruset men det är fortfarande så dåligt förhållande mellan dialog och brus så påverkan på dialogen kommer bli för mycket, i allafall i mina öron. Möjligtvis att det går att rädda med nån svindyr Cedar-burk.

 

Andra scenen i lägenheten hör man ju i allafall vad dom säger, det är svårt att få bort klangen men man kan alltid öka tydligheten och så får man strunta i att det låter "långt bort". Kan ju funka om det är hyfsat stora bilder :) Är det närbilder blir det ju värre dock. Men tvingas du eftersynka barscenen kan du ju lika gärna eftersynka lägenheten också ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...