High1ander Postad 28 maj 2009 Postad 28 maj 2009 Undrar om det finns några generella regler angående gamma settings för green screen? Kommer om 2 veckor att filma lite med HVX200 på green screen, och normalt sett när jag filmat icke green screen med den så har jag haft Cinema-curves eller vad de nu heter på panny... Men jag undrar om man ska filma så "rent som möjligt" och vad nu "rent" innebär just angående gamma. Annars vet jag för green screen, ingen sharpening, bra fokus, snurra kameran för att täcka objekt bättre, osv... men gamman... jag kommer senare självklart att försöka fixa till en "film look" med rätt gamma och CC när sakerna ska compas, men undrar om "när" man ska trixxa med gamman. 0 Citera
Max_H Postad 30 maj 2009 Postad 30 maj 2009 Jag skulle (och brukar) filma så "platt" det bara går. Alla presets/gammagrejer/sharpening/etc avstängt och försöka ligga på bländare 4.8-5.6 . Har aldrig A/B jämfört exakt samma tagningar men tycker det känns bra med Pana. Och undvika diagonala "linjer" i objekt med hård kontrast då CCD:n inte har full HD res utan pixelshiftar för att nå sin upplösning. (Hade nån scen i en reklamfilm med en massa byggnadsställningar vars rör löpte diagonalt - pissjobbigt att keya) /Max 0 Citera
High1ander Postad 30 maj 2009 Författare Postad 30 maj 2009 Jag skulle (och brukar) filma så "platt" det bara går. Alla presets/gammagrejer/sharpening/etc avstängt och försöka ligga på bländare 4.8-5.6 . Har aldrig A/B jämfört exakt samma tagningar men tycker det känns bra med Pana. Och undvika diagonala "linjer" i objekt med hård kontrast då CCD:n inte har full HD res utan pixelshiftar för att nå sin upplösning. (Hade nån scen i en reklamfilm med en massa byggnadsställningar vars rör löpte diagonalt - pissjobbigt att keya) /Max Ok, tack för tipset om se upp för pixelshift-artifakter! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.