Marlon_Jonsson Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Hej, Jag har postat några frågande inlägg i ämnet "Om ljudupptagning och externa mikrofoner" i samma kategori. Jag har fårr mycket hjälp av kunniga inom ljudupptagning, och tackar så mycket för det. Tack. Efter att ha fått svar på mina tidigare frågor har ajag beslutat att införskaffa en MicroTrack II fför att utföra ljudupptagningar parallellt med filmandet. Problemet ligger nu i att MicroTrack II inte har XLR-kontagt utan telejack. Jag är nu förrvirrad över hur en koppling bör utföras mellan TRS och XLR. Jag har gjort en undersökning och wikipedia fick stå för större delen av informationen. Vad jag förstår är det så att utrustningen kan ta skada och förstöras, tillviss del, om anslutningen mellan recorder och mikrofon inte är korrekt utförd. Wikipedia säger: "Balanserad kabel mellan XLR och TRS kopplas enligt följande: XLR TRS 1 | Sleeve 2 | Tip 3 | Ring" Detta förstår jag inte mycket utav. Jag har fått veta att det finns sladdar som har XLR-kontakt och å andra sidan TRS-kontakt. Jag hör sökt efter en sådan sladd och hittar bara delar för att bygga en av dessa själv, vilket jag inte klarar av. Ytterligare problematik har uppstått efter forskning inom mikrofon utbudet. Jag har svårt att förstå om jag bör änvända en dynamisk eller en kondensator mikrofon, samt om jag bör ha en riktad eller en rund. Mina frågor som jag vill ha svar på är; Finns det någon som kan förklara ingående hur kopplingen sker mellan TRS och XLR? (för att en balanserad anslutning ska uppstå i syfte att fantommata) Finns det möjlighet för någon kunning att rekomendera en funkrionell mikrofon för cirkus 1000:-? Finns det någon bra sladd jag kan införskaffa för mitt syfte, och i så fall vilken? (länka gärna om möjligt) Tack för svar. Jag önskar snabbt svar eftersom jag tänkt göra en beställning av produkterna så snart som möjligt. Tack igen. 0 Citera
Christian van Caine Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Det finns en risk att skada framför allt micken om du kopplar fel, så är du osäker så är det bättre att köpa en färdig kabel Tele till XLR. Faktum är att jag tycker det är bättra oavsett vilket att köra en enda kabel, gjorde så själv när jag använde en etta :-) Det är viktigt att se till att kabeln är trepolig & kopplad för att vara balanserad, men det bör bara vara att fråga i affären :-) Jag använde Planet Waves-kabel till den (har iof Waves till min FR2:a åsså, men den är en vanlig XLR till XLR), dom tycker jag är väldigt schyssta för fältbruk, samt har en form av hullingar på telen för att förhindra avlagringar i kontakten! 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Det finns en risk att skada framför allt micken om du kopplar fel, så är du osäker så är det bättre att köpa en färdig kabel Tele till XLR. Faktum är att jag tycker det är bättra oavsett vilket att köra en enda kabel, Det är viktigt att se till att kabeln är trepolig & kopplad för att vara balanserad, men det bör bara vara att fråga i affären :-) Jag använde Planet Waves-kabel till den (har iof Waves till min FR2:a åsså, men den är en vanlig XLR till XLR), dom tycker jag är väldigt schyssta för fältbruk, samt har en form av hullingar på telen för att förhindra avlagringar i kontakten! Tack för svaret. Tyvrr är det vissa, simpla, termer som jag inte förstår. En tele till XLR är vad jag vill ha men har inte hittat på nätbutiken thomann, där jag tänkte beställa alla produkterna, jag vet inte heller hur storlekar och sånt bör vara på kontakterna... Men för den som känner sig manad är det bar aatt hjälpa till ;) "gjorde så själv när jag använde en etta" måste läsa mina gloser effektivare men vad menas med en etta? Angående mikrofoner, så har jag hört att dynamiska har blivit bättre än kondesator nuförtiden, stämmer detta? Dessutom antar jag att jag bör intförskaffa en riktad mikrofon eller? Jag har kollat på: http://www.thomann.de/se/the_tbone_em9900.htm - eftersom "9-52V phantom" då jag har läst mig till att MicroTrack II, H4:orna samt H2:an inte uppgår till full fantommatning även fast det säger 48V phantom. Sen så fattar jag inte om mikrofoenen är så bra i sig... :S Tack 0 Citera
beta75 Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Jag har H4 och jag kan informera att batterierna tar slut väldigt fort när man phantommatar. Jag kör med en Röde NTG-2 med ett 1,5v batteri i och slipper använda phantommatning. Oerhört bra mic. /KN 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Jag har H4 och jag kan informera att batterierna tar slut väldigt fort när man phantommatar. Jag kör med en Röde NTG-2 med ett 1,5v batteri i och slipper använda phantommatning. Oerhört bra mic. /KN Okej, men vad är skillnaden släddmässigt när man inte fantommatar, och blir inte ljudet betydligt sämre och tar upp störningar? annars finns denna som jag tänkte införskafa sinom tid http://audioramblingsmostly.blogspot.com/2007_07_01_archive.html batteritiden sägs vara 4h recordning och 7h listening på MicroTracken. Med extra battriet blir recording så lång som 11h. Vilket bör ge en fantommatning på åtminståne 5h. Min sökning på sladdar gav detta svar: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=e94e61b2a7eb9068d11e7a559d03b34b&sw=balanced+jack+-+XLR+ jag fattar tyvär ingenting av vilken jag ska ta för att kunna få en balanserad fantommatning. Har hör mig att någon sa att tele-kontakterna ska vara av mono-typen. Vore kanon om någon kunde hjälpa mig med val av sladd. Det jag tänkte koppla ihop är en THE T.BONE EM9600 + M-AUDIO MICROTRACK II = balanserad fantommatning 0 Citera
beta75 Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Fantommatning med en balanserad XLR ger samma ljudkvalitet som icke balanserad. Skillnaden ligger i hur lätt störningar tas upp. En Röde NTG-2 (eller annan mic med batteri) och en balanserad XLR-kabel till ett balansera ingång kräver ingen phantom-matning. Men för att få nytta av XLR-kabeln KRÄVS en balanserad ingång. På H4 innebär 48v matning att batteritiden krymper från ett par timmar till 15 min. /KN 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Tack. Okej, det låter bra. Phantommatning kanske inte är det jag ska sträva efter då. Jag är okunnig innom ämnet och behöver därför hjälp med tillvägagångsätt. http://www.thomann.de/se/audio_technica_atr55.htm http://www.thomann.de/se/the_tbone_em_9600.htm vilken av dessa mickar vore då bästa alternativ för att kombinera med Mícrotracken? Om jag bara är ute efter högsta möjliga ljudkvalité, som inte gör skada på utrustningen. Kommentera gärna om jag behöver köpa någon extra sladd till för ihopkoppling. Jag behöver lite längd på sladden för att använda en hemmagjord boom. Tack. 0 Citera
beta75 Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Svårt val, har inte använt någon av dem. Det som talar för den senara är att kabeln inte är fast monterad. Microtracken har jag personligen väldigt dålig erfarenhet av. Kass batteritid och brusig. Jag hade valde Zoom H4 istället. /KN 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Tack. Det är de som gör att jag tvekar på Audio Technica ATR55. För övrigt verkar den bättre ivarje fall enligt de tester jag såg på Youtube. Angående MicroTrack II och Zoom H4 verkar de flesta ha väldigt olika uppfattning. MicroTrack II har jag ivarje fall bestämt mig för, som i mitt tidigare inlägg så finns det förlängningsbatterier till MicroTracken också. Men utan fantommatning bör det funka för mig. Jag gör inge lyxproduktioner, men brus är alltid jobbigt. http://www.thomann.de/se/the_tbone_em_9600.htm För t.bone em 9600 behöver jag köpa en sladd. http://www.thomann.de/se/audio_technica_atr55.htm För ATR55 är det bara att koppla ihop den med MicroTrack II? Eller blir det en obalanserad koppling? Kan någonting ta skada av detta? Kommer ljudkvalitén bli sämre? 0 Citera
beta75 Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 ATR55 kan du inte köra balanserat med. den är bara att koppla rätt in i microtracken eller kameran och köra. Den andra micken kan du använda balanserat med. Jag tror Microtracken kör balanserat via teleplug. Men jag är inte helt säker. Här finns en guide för att fixa en XLR till Balancerad Teleplugg kabel. /KN 0 Citera
Marlon_Jonsson Postad 23 maj 2009 Författare Postad 23 maj 2009 Tack tack, försöker jag mig på något sånt brinner hela huset ned.. Men var inte sladde jag länka balanserad? 0 Citera
beta75 Postad 24 maj 2009 Postad 24 maj 2009 Jodå, http://www.thomann.de/se/cordial_cfm_3_mv_klinkexlr_kabel.htm Men kolla upp att Microtracken verkligen har balanserade tele ingångar. Maila thomann eller något. /KN 0 Citera
Christian van Caine Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Det har den utan tvekan. MT:s kontakter är kopplade exakt som en XLR, förutom att det är vanlig standard-tele. Det betyder åsså att man bör stänga av den alternativt stänga av phantommatningen varje gång man kopplar ur den för att inte riskera nåt. Okey, sen kan jag iof säga att sladd-fan åkte ur av misstag ett antal gånger för mig när jag hade min gamla Microtrack utan att nåt hände, men det är ju dumt att chansa :-) 0 Citera
Luzer Postad 25 maj 2009 Postad 25 maj 2009 Det är inte riktigt meningen att man ska använda fieldrecordrarna till att köra på batteri och använda fantommatning, men möjligheten finns. Det borde inte vara så svårt att köpa ett "standard batteripack" och koppla in i strömmatningen om man vill ha längre batteritid. Att byta batterier varje kvart blir man ju tokig på. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.