Neufert Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Jo, jag går Rörlig Bild B på en Gymnasieskola och ska spela in en kort film. Jag har precis gått vidare till en "större" kamera som heter Panasonic DVX100B. Min lärare sa åt mig att Filma i Squeeze men hade inte tid att förklara varför. Därför testfilmade jag med olika inställningar för att experimentera mig fram till den bästa möjliga bildstorlek. Det jag undrade var hur 4:3 och 16:9 påverkas, med Squeeze, Normal, Letter box. Alltså Squeeze 4:3 - 16:9, Normal 4:3 - 16:9, Letter box 4:3 - 16:9. Jag skapade ett nytt projekt i Premier pro Video Settings Frame size: 720h 576v (1,422) Frame rate: 25,00 frames/second Pixel Aspect Ratio: D1/DV PAL Widescreen 16:9 (1.422) Fields: Lower Field First Det som hände var att 1 klipp var stretchat ut till kanterna medan det andra hade 2 svarta remsor på sidorna som beskärde bilden. Jag förstår inte hur de kunde bli så. Och filmade samma objekt med squeeze & Normal. Båda fick en svarta remsor på sidorna i widescreen projektet. Som ni kanske förstår är jag väldigt förvirrade ang squeeze och normal och hur de hänger ihop med 4:3 och 16:9. Vill ha den bästa möjligt bild som möjligt. Mina frågor 1. Vad är squeeze vad är normal? 2. Har "Displey setting "4:3, 16:9, eller Auto" någon påverka på bilden? 3. Vilka faktorer påverkar bilden i stort sätt? " alla kamerans yttre funktioner förstår jag mig på iris, vitbalans osv.. 0 Citera
Pehrbau Postad 17 maj 2009 Postad 17 maj 2009 DVX100B är en utmärkt kamera men har inte äkta 16:9. Normal innebär att den spelar in i 4:3 och då är pixlarna något rektangulära med horisontell sida / vertikal sida = 1,067. Att filma i 16:9 kan man göra med en tillsatslins som skruvas på och ger en bild i 16:9 men där man i sökaren ser en bild som är hoptryckt i sidled. Man kan också göra det vid redigeringen genom att förstora hela bilden så att den täcker hela bredden men då tappar man en del på höjden. Det innebär att man tappar upplösning. Det finns inga genvägar annat än med försättslinsen som ger full upplösning men kostar pengar. Om du vill behålla kvaliteten så måste du acceptera svarta kanter på sidorna. Man ser det ofta på TV där man blandar bilder i gammalt 4:3 format med nyare bilder i 16:9. Själva TV apparaten använder alltid kvadratiska pixlar. 0 Citera
Neufert Postad 18 maj 2009 Författare Postad 18 maj 2009 Tack för ditt svar, det var ingen annan någonstans som svarade :) 0 Citera
High1ander Postad 21 maj 2009 Postad 21 maj 2009 DVX100B är en utmärkt kamera men har inte äkta 16:9. Normal innebär att den spelar in i 4:3 och då är pixlarna något rektangulära med horisontell sida / vertikal sida = 1,067. Att filma i 16:9 kan man göra med en tillsatslins som skruvas på och ger en bild i 16:9 men där man i sökaren ser en bild som är hoptryckt i sidled. Man kan också göra det vid redigeringen genom att förstora hela bilden så att den täcker hela bredden men då tappar man en del på höjden. Det innebär att man tappar upplösning. Det finns inga genvägar annat än med försättslinsen som ger full upplösning men kostar pengar. Om du vill behålla kvaliteten så måste du acceptera svarta kanter på sidorna. Man ser det ofta på TV där man blandar bilder i gammalt 4:3 format med nyare bilder i 16:9. Själva TV apparaten använder alltid kvadratiska pixlar. Squeeze är ju bättre än Letterbox om man tänkt kolla i 16:9 TV, Webben, eller DVDs. Samma "effektiva" upplösning pga. pixel aspect ratio trollandet. Jag har dock läst att vissa säger att Squeeze är bra om man filmar interlaced och inte i progressivt mode. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.