monnexs Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Jag gör en dokumentärfilm och jag har fått massa filer som inte går att spela upp i premiere. Jag har ett program som kan konvertera olika videoformat till andra. Vilket är det mest optimala filformatet för att importera in film till premiere elements 7? Mpeg 2, mpeg 4 eller något annat?? Edit: Hittade denna lista (se nedan). Vilken av dem utgör bäst kvalité och funkar bäst i programmet? "Videoformat som stöds Adobe Flash (.swf) AVI-film (.avi) AVCHD (.m2ts, .mts, .m2t) DV Stream (.dv) Filmstrip-filtyp (.flm) MPEG-film (.mpeg, .vob, .mod, .ac3, .mpe, .mpg, .mpd, .m2v, .mpa, .mp2, .m2a, .mpv, .m2p, .m2t, .m1v, .mp4, .m4v, .m4a, .aac, 3gp, .avc, .264) QuickTime-film (.mov, .3gp, .3g2, .mp4, .m4a, .m4v) TOD (.tod) Windows Media (.wmv, .asf) Obs! Om du vill importera video från mobiltelefoner (.3gp och .mp4) måste du ha den senaste versionen av QuickTime installerat." 0 Citera
Max_H Postad 15 maj 2009 Postad 15 maj 2009 Vilken storlek har du de mesta materialet i? Enklast för datorn är ju vanlig DV... /Max 0 Citera
monnexs Postad 16 maj 2009 Författare Postad 16 maj 2009 Alltså jag har inte materialet på dv-tape eller dyl. Har fått en mängd dvd-skivor med material som är filmat med alltifrån vhs, s-vhs, dv och gamla nyhetsinslag. Jag har kopierat filerna på dvd-skivorna och har dem på hårddisk (skivorna har jag alltså inte kvar utan allt material är på hd). De kopierade filerna heter VTS. Vilken av de format som premiere stöder skulle ni konvertera det till? Max H: Menar du att man kan konvertera materialet till DV? Om så är fallet, hur gör man då (Mitt konverteringsprogram stödjer inte DV, tror jag)? Format som stöds är följande: Adobe Flash (.swf) AVI-film (.avi) AVCHD (.m2ts, .mts, .m2t) DV Stream (.dv) Filmstrip-filtyp (.flm) MPEG-film (.mpeg, .vob, .mod, .ac3, .mpe, .mpg, .mpd, .m2v, .mpa, .mp2, .m2a, .mpv, .m2p, .m2t, .m1v, .mp4, .m4v, .m4a, .aac, 3gp, .avc, .264) QuickTime-film (.mov, .3gp, .3g2, .mp4, .m4a, .m4v) 0 Citera
monnexs Postad 16 maj 2009 Författare Postad 16 maj 2009 Vad bortde jag ställa in video-size på då (det är 4:3 format). Är det 720x576 som är standard? Antar att det kanske inte har så stor betydelse vilket video-format det är... 0 Citera
Max_H Postad 16 maj 2009 Postad 16 maj 2009 AVI är en "wrapper" och kan innehålla en massa kompressionstyper, Windows har ju en egen DV-codec som den borde gå att välja. Testa annars med .dv - det kan ev fungera (har aldrig testat i Elements). DV är alltid 720 x 576 (både 4:3 och 16:9) med olika sk pixel aspect ratios - dvs olika mycket utsträckning av bilden för att "fylla" teven. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.