D_Odell Posted May 7, 2009 Posted May 7, 2009 Hej, håller på att klippa och ljudlägga en kort film med Super 8 som medium. De två intervjuerna som är filmade har ett trevligt men högt spinnande ljud från kameran. Så till fråga, jag pratade med en snubbe på JAM som rekommenderade att döda frekvensen med ett Notch filter, där man sedan får hitta frekvensen och därpå ta bort den helt och hållet. Redigerar på Avid express pro HD och har endast ljudtillbehör till det programmet, har du annat program eller rekommendation av freeware, säg till. Men om du har ett tips och kanske känner till en lösning säg då också till! Frekvensen är en klassisk surrande då filmremsan spinner inuti kameran. Alla förslag välkomnas + du får vara med i eftertexten ;) Deadline 9e Maj... Edit: Det är förmodligen ett par låga frekvenser som ska bort, eller om det inte går så delvis bort. 0 Quote
Luzer Posted May 8, 2009 Posted May 8, 2009 Surrande låter inte som EN frekvens i mina öron så det kanske blir svårt även med notch-filter. Men kolla hur hårt du kan ställa in Q-värdet på EQn i Avid, finns väl nån Eq där har jag för mig. Du kanske kan få bort endel i allafall. Ju högre Q-värde desto brantare skär Eqn. Och ett notch filter fungerar på ett sätt ungefär som en Eq med superhögt Q-värde. 0 Quote
Recommended Posts