Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Funderar på att köpa en d90 men är lite intresserad av filmfunktionen. Jag vet att det är bättre att köpa en separat videokamera men vi filmar inte särskilt mycket så kameran kommer mest fungera som en systemkamera. Dock skulle det vara roligt att kunna filma barnen var man än är utan att behöva släpa med sig en kamera + videokamera. Hur bra blir filmerna helt oredigerade och speciellt inomhus? Vi kommer nog mest filma barnen i rörelse inomhus och utomhus. Hur klarar den det? Ljudupptagning?

Någon som kan visa en oredigerad film i rörelse inomhus? Med oredigerat ljud?

Postad

Ljudet är uselt. Det är mono och låter allmänt burkigt. Du kan få en hel del oönskade effekter i form av sne och förvriden bild, detta kommer främst om du gör snabba rörelser med kameran. Se exempel här

Det finns otroliga möjligheter med de nya systemkamerorna när det kommer till video, men även många begränsningar.

Filerna blir bra direkt ur kameran, och du kan koppla den till TV via HDMI. Filerna är ganska hårt komprimerade, men otroligt fina färger och möjligheten till kort skärpedjup gör att det ser riktigt proffsigt ut. Gör en sökning på D90 på http://vimeo.com och se. För att redigera bör du konvertera till ett smidigare format vilket tar lite tid, men nästan ett måste.

Jag köpte den främst för att fota och jag anser att det inte finns en mer prisvärd systemkamera på marknaden just nu. Så rent fotomässigt är det en grym kamera.

Postad

Tack för informationen och länken. Kameran verkar väldigt bra och många av filmerna tycker jag verkar helt ok. Tråkigt att ljudet är lite dåligt bara. Ja, vi får väl se om det blir en sådan eller inte. Tack tack! :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...