Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vi har filmat med 2st Canon XL2.

De är ganska dyra kameror så jag blev besviken på kvaliteten när jag skulle börja editera.Vi är inga proffs så vi kanske inte hade bästa förutsättningarna o andra sidan, lite knäpp ljussättning mm (Massa blått)

Any Way!

Nu sitter man och lider och undrar vad man har gjort för fel och om man kan fixa till det i efterediteringen.

Bilden är inte brusig utan väldigt pixlig, som ett gammalt tv-spel.

Har jag hämtat filerna fel? Eller är det någon inställning i FCP som kan åstadkomma detta felet.

Men framför allt går det att fixa, med någon magisk plugg eller något sådant där nördigt trix, som bara ni profsen kan.

Fakta.

Canon XL2: 720x576, 25p

FCP 5.14

Film

Musikvideo:

Rökig miljö, bl. Blå ljussättning.

Tack på förhand /Henrik.

Postad

Final Cut.

Om du spelar upp DV i quicktime på en mac så visas det inte alltid upp i full kvalitet. Märkligt men sant. Prova att spela upp filerna i VLC och som det ser bättre ut. Prova att exportera en snutt från Final Cut till en AIC eller Pro Res och se hur det ser ut.

/KN

Postad

VLC vill inte spela filerna, men i Compressor ser det lika dant ut fast av någon anledning i 4:3 format, (Jag fick forsa filerna till anamorphic i FCP för att få det rätt) men det påverkar ju inte andra program. Anyway, same shit but different.

Postad

Om du spelar upp materialet i en TV - ser det bra ut? FCP gör, i likhet med de flesta andra redigeringsprogram, ingenting med DV-material vid överföring till datorn. Överstyrning av blått kan däremot vara svårt att fixa om det är "för mycket" - kan du slänga upp en stillbild?.

Däremot känns det otroligt skumt om inte VLC kan spela upp vanliga QT DV-filer...

/Max

Postad

Inga problem att spela upp den filen i VLC.

Som jag sa spelas den upp med lägre kvalitet i Quicktime. Sen är det ju inte högre upplösning är DV.

Sen kan jag tycka det ser lite konstigt ut runt axlarna. Kan det ha med komprimeringen och det blå att göra?

/KN

Postad

hmmm.

Jag har ju pillat med inställningarna nu ett tag och det verkar som det blir olika hämtat var enda gång. en tape blev 3.4:mb/s, någon blev 3.6 och någon blev 6.9.

Varför blev det så och vad är rätt eller best.

En annan fråga är.

Vi filma ju en gång i 50i lägen, men sådana inställningar finns ju inte i FCP att välja när man skall hämta bandenl

/Henrik

Postad

Färgerna är waaaaaaaaaaaay off the scale (kolla bifogad vektorskåp-bild). Alla DV codecs hatar det. Dra ner färgerna med ngt filter (levels/hue saturation eller liknande) alt Broadcast Safe (men det brukar ge diverse konstigheter i färgövergångarna).

/Max

Vectorscope.gif

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...