Gå till innehåll

Överbelasta mikrofonen?


Stoffie

Recommended Posts

Tja, tänkte kolla om någon här vet hur lätt man överbelastar och på så sätt möjligtvis skadar mikrofonen. Är det pre-amparna man pajar eller något annat? Händer detta så fort man går över nollan på sin inspelare eller händer det när mikrofonen utsätts för högre volym än sitt max SPL?

Länk till kommentar
Share on other sites

Preamparna bör du nog inte behöva oroa dig för, men Olika micka har olika lätt för att få kvaddade membran.

Vissa dynamiska, framför allt Shure SM57 & 58, får du i stort sett använda dymanit på tre millimeters avstånd för att avliva, medans det räcker med att du nyser, eller tillåmä blåser, i en ribbon-mick för att den ska lägga benen i vädret.

Vet inte exakt vad en kondensatormick förväntas tåla, men det är en hel del. Har aldrig haft sönder nån trots HÅRD fält-hantering på stundom ganska ohälsosamma arbetsförhållanden, & det har altid funkat fint.

Vad du däremot kan riskera är distorsion, men det är sällan värre än så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Christian. Då verkar det som man inte behöver oroa sig så mycket då. Läste att när man spelar in källor med hög volym, i detta fall polissirener, så kan mickpre-amparna ta skada om man inte aktar inspelningsgainen. Vet du förresten hur man upptäcker om man kvaddat pre-amparna eller membranet? Antar att man märker det lätt att ljudet låter trasigt eller kan det vara dolt så det bara är väldigt tyst försiktigt förstört ljud?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, aldrig hört talas om att man skulle kunna grilla amparna av höga ljud, låter som skröna i mina öron. Även dom högsta ljuden en mick kan ta ligger LÅNGT under vad som krävs för att skada nåt annat än dina öron om du har för högt på medlyssningen.

DET däremot är en i allra högsta grad allvarlig fara.

Har faktiskt aldrig sett en membranssprängd mick så jag vet inte exakt hur dom låter, men om det skulle hända så märker man det direkt. Mekaniskt skada, som här i membranet under förutsättningen att det låter nåt alls, ger en variant av distorsion. Hur den yttrar sig mer exakt vet jag inte eftersom jag inte hört det, men som det är uppbyggt så borde kondensatormickar dö rakt av, dynamiska få hård tråkig distorsion, & bandmickarna tappar helt enkelt membranet helt.

En kompis råkade nysa i en bandmick...det lär han aldrig göra om igen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, då känner jag mig ganska lugn. Jag läste detta i en bok som heter Sound effects bible som handlar om hur man spelar in och redigerar egna ljudeffekter. Den är skriven av en amerikansk ljudesigner så jag kan inte riktigt avfärda det som bullshit för killen vet nog vad han snackar om, men det kanske bara gäller vissa prylar, vad vet jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte hört talas om boken förut, så har svårt att kommentera den. Själv har jag dock spelat in exempelvis gevärsskott på nån decimeters avstånd (med dynamisk SM57, dom är tåliga dom jävlarna!) & dynamit på några meters avstånd med både dynamisk & konding utan problem. Att han tog just polissirener som exempel gör att jag undrar lite åsså eftersom dom inte har så sjukt hög volym precis. Hade dom haft det så hade bängen haft svårt att sitta i samma bil, själv har jag spelat in sånt på några centimeters avstånd med en Oktava-mick som mår alldeles persika just nu.

Dess brorsa däremot hade fabrikationsfel, så den är på lagning just nu... :-(

Innan något över huvud taget kan ta skada som kommer det dista utav bara fan. Det märks raskt om disten kickar in, & gör den det så är inspelningen i vilket fall värdelös. För att komma upp i skadliga nivåer så har signalen redan gått in i fyrkantsvåg sen MÅNGA decibel sen, & inga ampar jag känner till kan ensamma boosta en signal så långt. 60dB brukar vara taket, plus runt 24 på utgången oftast. Micken brukar vika sig långt innan dess.

 

Tänk på att bara för att det står i en bok så måste det inte vara sant. Jag känner inte till Ric Viers sen tidigare, & har aldrig hört talas om hans filmer heller så jag tar honom med en nypa salt, det gör jag för övrigt med undantagslöst alla andra åsså, men är du osäker, & det har du all rätt att vara, sånna här saker är dyra, så får du bästa möjliga svar direkt ifrån tillverkarna av mickarna & amparna.

Testa att maila Sennheiser, AKG eller Schoeps, dom kan ge dig exakta svar du verkligen kan lita på :-)

 

Schoeps:

http://www.schoeps.de/

 

Sennheiser:

http://www.sennheiser.com/sennheiser/home_de.nsf

 

AKG:

http://www.akg.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Återigen tack för svaret Christian. Tydligen har Rick Viers haft med ljud i filmer, tv-serier och datorspel som call of duty. Har läst också att han skall vara den frilansande ljuddesigner som skapat mest ljud till större ljudbibliotek. Allt det är väl lite skryt så att man ska känna som jag, att författaren är någon man kan lita något sådär på och inte bara en nybörjare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, öronen är ömtåligare än utrustningen :-)

 

Jag har spelat in allt ifrån frilagda sirener till feta explosioner till högljudda trummor & cymbaler till bridgekopplade gitarrförstärkare inställda på 11 till alla möjliga tillställningar utan minsta problem, samt en del saker jag inte tänker uppmuntra andra till via nätet. Det enda som har strulat har möjligtvis varit att hålla signalen ren, men av någon anledning betvivlar jag att du kommer ens i närheten av dom ljudtryck det varit frågan om där, så du bör kunna vara lugn som en filbunke för att prylarna håller :-)

Jag har arbetat med allt ifrån dom muggigaste hemmaprylarna till dom högsta professionella verktygen utan att någonsin vart i närheten av att ha sönder dom (med ljud alltså, mekaniskt tenderar dom få en hel del stryk ibland dock...).

 

Till precis alla vanliga inspelningar är det absolut inga som helst problem whatsoever, så länge du inte kör med bandmickar (vilket jag endå inte rekommenderar). Dock till extrema ljudeffekter så måste du antingen vara beredd på risken att sakerna pulvriseras, eller välja ett inte lika kul men riskfritt alternativ att uppnå liknande effekt :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då kan man ta det lungt. Bara för tydlighetens skull: om man spelar in nåt med högre ljudstyrka än mikrofonens max SPL, så distar det bara va?, även om man har sänkt gainen till minimum på inspelaren. I så fall är det ju inte värre än att man sabba en tagning...

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, kan nu säga att det var min engelska som gav upphov till den här tråden. Författaren skrev ungefär: "watch out so you don't OVERLOAD your preamps". Han menade inget annat än att det skulle dista. När jag gick tillbaka och läste samma grej igen nu så står det inget om att inspelaren kan sprängas i luften om man trycker på för hårt :). Tack för de bra svaren på denna fråga, schysst att man får hjälp snabbt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Perfekt tråd för min fråga på liknande tema!

 

Jag håller på att spela in en film där vi ska ha med jägare som skjuter med vapen.

 

Det hela är ett studentprojekt, och budgeten är därför så gott som obefintlig = spelas in med vanlig hemmakamera. Ingen extern mikrofon alltså.

 

Är lite orolig för att ett gevärsskott kan paja den inbyggda micken (sure, inbyggd mick är kanske som att svära i kyrkan, men ska inte använda ljudet i från filmen utan lägga till ljudspår i efterhand).

 

En extern mikrofon är naturligtvis också trist om man skulle råka paja, men om man sabbar en intern mic så är man ju tvungen att byta ut hela apparaten, och det känns ju extra tråkigt.

 

Eftersom vi inte behöver ljudet som kameran fångar upp undrar jag om det finns några trix att ta till, typ försöka tejpa över mikrofonhålen eller så....eller om ni inte tror att jag behöver oroa mig.

 

;D

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ne, det verkar ju inte som om det skall vara något problem med tanke på svaren på min fråga, om ni typ inte tänkt att ha en riktig närbild på mynninggsflamman så att kameran så att den står 2 cm ifrån öppningen. Jag tror inte det hade vart nån fara då van Caine nämnde dynamit...

Det enda problemet tror jag hade vart om ni spelat in med kameramikrofonen, då det väl e så att många hemvideokameror inte har någon gaininställning för micken och en limiter som inte går att koppla ur, så ljudet hade låtit ihoptryckt. Så e det på min kamera iaf.

 

Lycka till med filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...