Raw Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Jag har nu införskaffat en Canon HV30 och är mycket nöjd med den. Men nu vill man ju (såklart) börja testfilma massa och nu är jag mycket ängslig att få testa slowmotion. (Jag vet att det är ett uttjatat ämne men om det finns en logisk tråd som denna så slipper fler än jag fråga "igen". Seriösa svar skulle uppskattas) Jag har faktiskt varit duktig;) och tittat runt massa på google för en tutorial för att göra slowmotion med Canon HV20/30 i 50i HDV filmning...men allt på internet är ju så amerikanskt så jag hitta bara tutorials för hur man gör slow-motion filmat i 60i. Det mesta är ju ganska logiskt när man gör samma sak i 50i men jag vill vara säker på att jag gör rätt så jag får ut den bästa möjliga slow-motion ur min Canon HV30. Om det är nån som orkar läsa det här och orkar berätta hur man gör så är den personen värd guld!:) Här hitta jag en tutorial på hur man gör om filmat HDV 60i material. Bra att läsa. [Citat hämtat från: http://www.hv20.com/showthread.php?t=7759&page=4 ] Recently, I created a workflow for producing smooth looking slow motion video using my new Canon HV20... (Sorry to all MAC users but this process was designed for PC...) __________________________________________________ ___________ What you will be doing... -Using an HDV video camera to produce fluid slow motion video footage that is of greater quality than a standard DVD What I used to do this... -Canon HV20 camcorder -Sony Vegas 8.0 -AviSynth 2.5 -VirtualDub 1.7 __________________________________________________ ____________________________________________ How I did this... STEP #1. Record good quality & well lit video footage of a subject in motion -record in regular HDV using shutter priority @ 1/60 sec. This shutter speed provides the correct motion blur characteristic -DO NOT USE THE 24P SETTING STEP #2. Using Vegas 8.0, capture the footage in it's native .m2t format STEP #3. Using Vegas 8.0, render the video into an HDV 1440x1080 60i .avi file (label this file "HIGHSPEED.avi", you may change this later if you need) -since this entire process requires several renders, the best method for preserving quality is to render with any compression at all. This may not be practical for some users because of the large file sizes involved. If you decide to use file compression, choose the highest quality settings possible and experiment as some codecs will work better then others. For the demo video, I used the DIVX PRO codec set to 6000kbs/single pass. Despite the high bitrate, compression artifacts can be seen built up from each level of the rendering process. The source video of the demo can be downloaded here http://www.vimeo.com/download/video:37448227 (right click "Save As" etc... it's about 100mb) STEP #4. Use *AviSynth 2.5 to separate the even & odd video fields into a 1/60p, reduced resolution video stream (just google "AviSynth", it's free) -There are other, more simple methods for this step but this is the one I use. The resolution of HDV footage is 1440x1080i. For this process, it's only the 1080i that we are interested in. For those of you who are not firmiliar with *video interlacing* here is a brief description... -Each HDV video frame is made from 1080 "interlaced" lines of resolution. -From top to bottom, the camera scans the the odd lines first... 1,3,5,7 etc... up to 1079, this scan takes 1/60 sec -Then the camera goes back to the top and scans the even lines 2,4,6,8 etc... up to 1080, this scan takes 1/60 sec -Depending on the camera model used, this order may be reversed... this is known as "field order" -Each 1/30 sec video frame is made by combining these two 1/60 sec "fields" into one complete frame 1,2,3,4,5,6,7 etc... It is important to understand how video interlacing works because it's the process of "deinterlacing" the video stream fields that is the key to creating a fluid slow motion video. We use AviSynth to deinterlace the two video fields into a single progressive video stream (1/60p). Doing this reduces the vertical resolution from 1080 to 540 (-50%). A small price to pay considering you still have all 1440 pixels of the horizontal resolution (more on that later...) *What is AviSynth? -AviSynth is a scripting tool for video post-production. It provides a unique way of editing and processing videos. AviSynth works as a frameserver, providing instant editing without the need for temporary files. AviSynth itself does not provide a graphical user interface (GUI), but instead relies on a script system. While this may at first seem tedious and unintuitive, it is a good way to manage projects in a precise, consistent, and reproducible manner. Because the text-based scripts are human readable, the scripting language is simple and complex filters can be created from basic operations to develop a sophisticated palette of useful and unique effects. AviSynth uses the .AVS file format for storing the scripts. You can easily edit .AVS files using Windows "Notepad". Here are some script samples you will need... This one seems to work well with the Canon HV20 ______________________ AVISource("HIGHSPEED.avi") complementparity separatefields ______________________ if the video is jumpy or you are using a different model of HDV camera try this one... ______________________ AVISource("HIGHSPEED.avi") separatefields ______________________ -After you are finished editing the .AVS script with notepad name it "60FPS.avs" (this is just a sample name for the purpose this tutorial, you may change it) -As I mentioned in section #3, the .AVI file name "HIGHSPEED.avi" can be changed to suit your project, just be sure to change it in the script too. *THIS IS VERY IMPORTANT* you must now place your newly created "60FPS.avs" script file in the same folder as the source video, if you don't do this, the following step will not work. STEP #5. Open the 60FPS.avs file with VirtualDub -The .avs file you created in step #4 instructs VirtualDub to open the source video (which was 1440x1080 @ 60i) as 1440x540 @ 60p FPS (or 59.94 FPS to be more accurate but we will just round up to 60 to make it easier) Now, This is where we start to see the results. The video's aspect ratio will be distorted horizontally, this is normal and will be corrected. -In VirtualDub press CTRL+R to open the "frame rate"panel (you can also find this under the "filter" menu in the edit bar) -in the section "source rate adjustment" select "change to _____ frames per second" (add the frame rate you would like, 24 is optimal) -Next, in the "frame rate conversion" section select "convert to fps_____ " (I use 24, you can use whatever your project requires) -Now, Press CTRL+F to open up the "filter" section. This is the part where we correct the aspect ratio and resize the video. -In the "filter" dialog box select "add" then select "resize" from the list of filters. -In the "size options" section select "new size" as 960x540 (this is the mathematical optimized resolution, other sizes may reduce the quality) -in the "aspect ratio" section select "disabled" -in the "framing options" section select "do not letterbox or crop" then close window -Save the video (press CTRL+P to select the compression codec of your choice) then F7 to open the "save as" window. Choose a name then save. Your done! __________________________________________________ _____ Here is a rundown of the benefits of the technique. -The video is now 100% true progressive with a very "film like" quality. (the 1/60 sec shutter speed is critical for maximizing this effect) -The video retains a quality level that significantly higher than standard DV footage (miniDV is 720x480i, this video is 960x540p) -The video would still look fairly good resized to 1280x720p HD, a widely accepted standard for broadcasting and HD disc authoring -The video can be slowed down even further in Vegas by using "frame interpolation/resampling" while still retaining a fluid look. __________________________________________________ ______ I hope all this wasn't too hard to follow for most of you. Your comments are welcome, enjoy! Lance Campeau http://www.LanceCampeau.com Det va nog allt:) //Raw;) 0 Citera
beta75 Postad 8 april 2009 Postad 8 april 2009 Nu verkar det inte som du kör mac men om någon annan gör det och vill uppnå liknande resultat så finns ett programmet JES deinterlacer. /KN 0 Citera
Raw Postad 8 april 2009 Författare Postad 8 april 2009 Nej, tyvärr så kör jag inte Mac.:( Jag redigerar i Windows vista. 0 Citera
ronnylov Postad 9 april 2009 Postad 9 april 2009 Principen är densamma även om du filmar med 50i, bara att du först gör om det till 50p och sedan saktar ner det till 25p, alltså 50i - 50p - 25p istället för 60i - 60p - 24p som guiden gör. Men jag skulle nog gjort det lite annorlunda. Istället för separatefields som halverar vertikala upplösningen och dessutom gör videon "onödigt veritkalt hoppig" så skulle jag valt någon deinterlace-metod som ger 50 fps med full upplösning (d.v.s. där de fält som fattas interpoleras fram på något smart sätt) och sedan speedat ner det i avisynth istället för att krångla med virtualdub. Ska man ändra upplösning kan man även göra detta också direkt i avisynth. Jag får testa lite själv först om du vill jag ska återkomma med något fungerande script. Rent spontant känns metoden nämnd i din guide inte helt optimal när det gäller kvalitet men den bör ju bli förhållandevis snabb i alla fall. Själv brukar jag försöka optimera för bättre kvalitet men får då ofta väldigt långsamma script istället... Vill du speeda ner din slowmotion ännu mera än till halva hastigheten så kan du ta en titt på MVTools för avisynth som har en del fräcka funktioner, t.ex. MFlowFps som kan användas för slowmotion: http://avisynth.org.ru/mvtools/mvtools2.html Med MflowFps skulle man med hjälp av rörelsevektorer alltså kunna interpolera fram 100 fps från 50 fps och sedan sänka ner från 100 fps till 25 fps och få en slowmotioneffekt med en fjärdedels hastighet jämfört med originalet, alternativt att man går från 100 fps till 50p som man sedan omvandlar till 50i så att man kan mata ut det till interlaced HDV-format igen med halva hastigheten av originalet. Men man ska nog vara försiktig med att interpolera fram bildrutor som inte finns i verkligheten eftersom det kan bli konstiga störningar i dessa (särskilt på skarpa föremål som rör sig snabbt) men ofta syns detta inte om man inte detaljgranskar ruta för ruta. Kör man med kort slutartid när man filmar syns nog detta problem tydligare än om man kör 1/50 s (då blir sådant som rör sig snabbt lagom suddigt). MFlowFps kan användas även till andra typer av konverteringar såsom PAL till NTSC eftersom det är bra på att interpolera fram bildrutor med annan samplingsfrekvens än originalet. Jag funderar på om vi skulle starta en avisynth-tråd där vi delar med oss av användbara script? Typiska grejer är ju PAL-NTSC konverteringar, 50i till 50p och slow motion. Men även hur man kan brusreducera för bättre kvalitet när man komprimerar video för webben t.ex. 0 Citera
Raw Postad 9 april 2009 Författare Postad 9 april 2009 Principen är densamma även om du filmar med 50i, bara att du först gör om det till 50p och sedan saktar ner det till 25p, alltså 50i - 50p - 25p istället för 60i - 60p - 24p som guiden gör. Men jag skulle nog gjort det lite annorlunda. Istället för separatefields som halverar vertikala upplösningen och dessutom gör videon "onödigt veritkalt hoppig" så skulle jag valt någon deinterlace-metod som ger 50 fps med full upplösning (d.v.s. där de fält som fattas interpoleras fram på något smart sätt) och sedan speedat ner det i avisynth istället för att krångla med virtualdub. Ska man ändra upplösning kan man även göra detta också direkt i avisynth. Jag får testa lite själv först om du vill jag ska återkomma med något fungerande script. Rent spontant känns metoden nämnd i din guide inte helt optimal när det gäller kvalitet men den bör ju bli förhållandevis snabb i alla fall. Själv brukar jag försöka optimera för bättre kvalitet men får då ofta väldigt långsamma script istället... Vill du speeda ner din slowmotion ännu mera än till halva hastigheten så kan du ta en titt på MVTools för avisynth som har en del fräcka funktioner, t.ex. MFlowFps som kan användas för slowmotion: http://avisynth.org.ru/mvtools/mvtools2.html Med MflowFps skulle man med hjälp av rörelsevektorer alltså kunna interpolera fram 100 fps från 50 fps och sedan sänka ner från 100 fps till 25 fps och få en slowmotioneffekt med en fjärdedels hastighet jämfört med originalet, alternativt att man går från 100 fps till 50p som man sedan omvandlar till 50i så att man kan mata ut det till interlaced HDV-format igen med halva hastigheten av originalet. Men man ska nog vara försiktig med att interpolera fram bildrutor som inte finns i verkligheten eftersom det kan bli konstiga störningar i dessa (särskilt på skarpa föremål som rör sig snabbt) men ofta syns detta inte om man inte detaljgranskar ruta för ruta. Kör man med kort slutartid när man filmar syns nog detta problem tydligare än om man kör 1/50 s (då blir sådant som rör sig snabbt lagom suddigt). MFlowFps kan användas även till andra typer av konverteringar såsom PAL till NTSC eftersom det är bra på att interpolera fram bildrutor med annan samplingsfrekvens än originalet. Jag funderar på om vi skulle starta en avisynth-tråd där vi delar med oss av användbara script? Typiska grejer är ju PAL-NTSC konverteringar, 50i till 50p och slow motion. Men även hur man kan brusreducera för bättre kvalitet när man komprimerar video för webben t.ex. Tack så mycket för hjälpen ronnylov;) Det där med en ny tråd låter skitbra! 0 Citera
kennethm Postad 9 april 2009 Postad 9 april 2009 Spara filmen med codecen Lagarith (bara att ladda ner och installera) så slipper du förluster. Ska du köra DivX så finns "Unconstrained" men du tappar ändå i kvalitet. Här har du ett Avisynth-script som först deinterlacar till 50p med interpolering. Sen ytterligare interpoleringar med rörelsedetektering i bilden som funkar bra: #2xfaktor slowmotion. 2: 4xslowmotion, 3: 6x, 4: 8x etc. faktor=2 #KällVideo förutsätts vara i 50 fps interlaced. #Använd om källan är AVI: avisource("00001.AVI") #Använd om källan är annat format: #directshowsource("00001.MTS") #Deinterlace till 50p #Använder http://leak.no-ip.org/AviSynth/LeakKernelDeint/ LeakKernelBob(order=1,sharp=true) #Sätter 16:9 720 Lanczos4Resize(1280,720) #Framerate ökad enligt faktor ovan via interpolering. #Använder http://avisynth.org.ru/mvtools/mvtools2.html super=MSuper(pel=2) b_v=MAnalyse(super,overlap=4,isb=true,search=3) f_v=MAnalyse(super,overlap=4,isb=false,search=3) MFlowFps(super,b_v,f_v,num=faktor*FramerateNumerator,den=FramerateDenominator) #Sätt till 25 fps assumefps(25,1,true) #Skippa ljudet killaudio Med Avisynth installerat och modulerna inlagda i modulmappern (hittas via Startmenyn) är det bara att öppna scriptet i Virtualdub. Sen väljer du lämplig codec (Lagarith igen om du ska jobba vidare i annat program) och ställ Virtualdub att använda "Fast recompress" så undviker du onödiga färgschemeförändringar (YV12 till RGB) som lätt ger färgbandning i områden med liten kontrast. 0 Citera
kennethm Postad 9 april 2009 Postad 9 april 2009 Forumet strulade lite och la in mellanslag så här har du scriptet som fil istället. Du får plocka bort filändelsen .txt eftersom forumet dessutom är lite filändelsefixerat och inte förstår sig på .AVSSlowmotion.avs.txt 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.