Jasto Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Hejsan! Jag har gjort en film som jag tänkte skicka till en släkting i Canada. Problemet är för mig att deras format är NTSC och vi har PAL. Hur kan jag lättast få min film till NTSC format ? Tacksam för svar! /Jasto 0 Quote
produceratv Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Skulle tro att det lättaste är å skicka dom en DVD. Konvertering av filer ska inte vara något större projekt. Vill du däremot skicka en VHS så får du leta upp en NTSC-video. Hör med din lokala AV-media. (dom som hyr ut UR program åt skolor) 0 Quote
bengt20700 Posted October 21, 2004 Posted October 21, 2004 Har precis gjort en 40 minuters DVD-produktion som skickades till Honolulu i söndags. Filmen redigerade och renderade jag i Studio 8, vissa buggar visade sig varje gång jag stängde ner programmet men det störde ej själva filmen. När renderingen var klar gick jag över i Nero (NeroVision Express SE) och där finns en omställningsknapp från PAL till NTSC, och brände ut DVD-skivorna. Kollade i TV:n via en DVD-spelare hur just NTSC betedde sig, och det fungerade perfekt då den fladdrade och färgen försvann, precis så skall den uppföra sig i en svensk "PAL-TV". För säkerhets skull renderade jag ut två olika skivor från Studio 8, en i "DV video encoder" i PAL på 25 frames som blev renderat 384 MB, den andra valde jag "Cinepak" i NTSC på ca 30 frames, som blev renderat 327 MB. PAL-versionen tog 10 min. att rendera och ca 20 min. att bränna i Nero. NTSC-versionen tog 40 min. att rendera och 20 min. att bränna. Det var alltså betydligt längre tid att rendera i NTSC. Dessa två renderingar o bränningar gjorde jag innan den stora produktionen skulle renderas, jag skickade dessa två prov-DVD till Honolulu för kontroll i deras DVD. På mail fick jag till svars att den som var uppmärkt med "rendering i NTSC" hackade något men ändå obetydligt. Den andra i Pal-rendering som senare brändes i Nero omställt där först till NTSC, blev allra bäst, inget hackande, lugnt fint tempo utan störningar eller drop-outs. Sammantaget blir alltså, rendera som vanligt i PAL, dvs ställ inte om något i redigeringsprogrammet. Först i NERO ställer du om på ett ställe, du klickar i nederkant på, vänta jag skall kolla...., jo, först på "Mer..." och sedan på "verktyg" i fältet under mer-knappen, då kommer du till en omställning mellan PAL eller NTSC. Har du inte Nero kan du ladda ner en demoversion, jag tror Nero Express finns där också. Lycka till! 0 Quote
Recommended Posts