Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag är osäker på i vilken kategori den här frågan ska ligga, så ligger den fel får den gärna flyttas.

Nu till mitt scenario/fråga.

Jag är hjälper ett bevakningsföretag med tekniskahjälpmedel. Vi har nu kommit på fördelen med att ha en kamera som sitter i fram i bilen, innanför vindrutan. Liknande som polisen har. Saken är den att jag har inte jättekoll på det här med kameror och inspelare.

Men jag är nu ute efter någon sorts inspelare som man kan koppla ihop med den här kameran: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SONY-POLICE-P71-CROWN-VIC-DASH-EXVIEW-CAM-POLICE-CAMERA_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQhashZitem300019055987QQitemZ300019055987QQptZCarQ5fAudioQ5fVideo

Vi skulle behöva någon inspelare som har lång inspelningsmöjlighet. Detta eftersom ett arbetspass är ungefär 8h. Givetvis så går det bra att byta "kassett" någon gång under passet.

Så vad rekommenderar du? Vad ska jag ha tillsammans med kameran jag länkar?

Tack på förhand!

Postad

Det enklaste är väl en komplett kamera med minneskortsinspelning. Med ett 32 GB SDRAM-kort kan du t ex få in 12 h kontinuerlig video i 1440x1080 25 fps med en vanlig Panasonic HDC-SD9.

Problem att tänka på:

Kylning: Det blir varmt vid vindrutan, särskilt om man går ifrån bilen vid solsken. En svart kamera kan nästan smälta även i avstängt läge. SD9 verkar leverera sin egenvärme via stativgängan, faktiskt. Peltier-element kan kanske vara en lösning...

Strömförsörjning: Kanske via nätadapter och en inverter. Även här kan det bli problem när det är 50-60 grader varmt i bilen.

Stöldrisk: Vi vet alla hur väktare är och små dyra SDRAM-kort... (hm...). Bilen lämnas obevakad och någon tycker sig göra en god gärning både för sig själv och andra genom att krossa vindrutan och plocka med sig kameran...

Mörka miljöer: Kameran behöver ha bra mörkeregenskaper utan att man behöver ändra i några avancerade menyer, vi vet alla hur väktare är :-)

Överföring av videon: Smidigt att man bara får ut ett tömt minneskort vid passets början som man sätter i kameran och startar inspelningen. Sen lämnar man in kortet vid passets slut. Om något av vikt hände sparas det för överföring via redigeringsprogram innan radering.

Laglighet: Om ingen sitter i bilen torde det bli fråga om videoövervakning på offentlig plats med allt vad det innebär. Man får nog plocka med sig kameran när man stiger ur och då löser man värmeproblemen av bara farten.

Postad
Det enklaste är väl en komplett kamera med minneskortsinspelning. Med ett 32 GB SDRAM-kort kan du t ex få in 12 h kontinuerlig video i 1440x1080 25 fps med en vanlig Panasonic HDC-SD9.

Problem att tänka på:

Kylning: Det blir varmt vid vindrutan, särskilt om man går ifrån bilen vid solsken. En svart kamera kan nästan smälta även i avstängt läge. SD9 verkar leverera sin egenvärme via stativgängan, faktiskt. Peltier-element kan kanske vara en lösning...

Strömförsörjning: Kanske via nätadapter och en inverter. Även här kan det bli problem när det är 50-60 grader varmt i bilen.

Stöldrisk: Vi vet alla hur väktare är och små dyra SDRAM-kort... (hm...). Bilen lämnas obevakad och någon tycker sig göra en god gärning både för sig själv och andra genom att krossa vindrutan och plocka med sig kameran...

Mörka miljöer: Kameran behöver ha bra mörkeregenskaper utan att man behöver ändra i några avancerade menyer, vi vet alla hur väktare är :-)

Överföring av videon: Smidigt att man bara får ut ett tömt minneskort vid passets början som man sätter i kameran och startar inspelningen. Sen lämnar man in kortet vid passets slut. Om något av vikt hände sparas det för överföring via redigeringsprogram innan radering.

Laglighet: Om ingen sitter i bilen torde det bli fråga om videoövervakning på offentlig plats med allt vad det innebär. Man får nog plocka med sig kameran när man stiger ur och då löser man värmeproblemen av bara farten.

Tack för svaret!

Men nu en följdfråga. Finns det någon digitalinspelningsmodul som man kan ha SDRAM-kort i? Dvs bara själva inspelaren, den jag kopplar kameran till som lagrar allt (vad nu detta kallas)?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...