Gå till innehåll

musiker med billig kamera, ingen mic input. går det att komma runt? SNÄLLA HJÄLP!


Thuglifee89

Recommended Posts

( Fakta )

Musiker med hemma studio spelar klassisk gitarr, ADK a51 inkopplad till den här datorn.

där jag spelar in skivor i cubase eller adobe.

 

tycker det är kul att recca videoklipp också som jag sen lägger ut på youtube.

Har billig jvc digitalvideokamera, utan mic ingång!

alltså inbyggd mic i kameran, vilket innebär dålig kvalite på det inspelade ljudet,

så jag brukar lägga på lite efrerefekter och är ändå

inte nöjd, med resultatet när jag är van att bara spela in ljudspår med min ADK:a

 

( Min fundering )

Så jag Undrar går det att koppla in kameran via firewire och spela in i direkt anslutning

med datorn, och samtidigt ljudet med min ADK mic i ett och samma program.

synkat och klart? så de blir på samma sätt som om jag hade en kamera med mic ingång,

och en extern mic?

 

eller ska jag spola den tanken och köpa en ny kamera?

har inte så gott ställt dock.

 

Har googlat runt, läst i forum, men hittar ingen fråga som liknar denna :) tack på förhand,

och ursäkta om det blev rörigt men mina kunskaper kring film och video är inte stor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan enkelt spela in ljudet som du gör nu med datorn och spela in bilden med kameran. I ditt redigeringsprogram tar du sen och ersätter ljudspåret på filmen med det som du spelade in med datorn. DU borde inte ha några svårigheter att synka om du tittar på "waveform" på båda spåren, de borde vara väldigt lika. För att vara på den säkra sidan kan du använda en klappa eller helt enkelt klappa ihop händerna i bärjan och i slutet på klippet. Då hittar di lätt när det peakar i ljudet och ser när händerna möts på videon och synkar efter dem.

 

/KN

 

Edit, din fundering funkar i vissa program, tex quicktime pro på mac (kanske pc), då väljer du kameran som videokälla och ljud-ingången i datorn som ljudkälla och spelar in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...