Raw Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Kanske fel forum men, jag har en Canon HV30 och jag filmar på HDV band. Men hur stor är igentligen kvalitéförlusten från ett HDV-band till datorn om man jämför med att ladda in Hardiskmaterial till datorn? :) [kör via HDMI] [T.ex. Canon HV30:s råmaterial slutar på 1440x1080 pixlar "tror jag" (rätta mig om jag har fel!) det betyder ju alltså att den förlorat lite kvalité eftersom den orginal filmar i 1920x1080. Men varför förlorar den bara pixlar på bredden för? Och varför skulle en hårdiskkamera förlora mer kvalité an en dv-kamera? Tack så hemskt mycket för svar:) //MVH Patrik;) 0 Citera
beta75 Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Förlust = Noll Kameran använder 1920 x 1080 pixlar för att skapa en bildfil som är 1440 x 1080 på bandet (det finns inte mer utrymme på ett mini-dv band). Vid överföring till dator så kopieras bara datan dvs ingen förlust. När filmen spelas upp så dras pixlarna ut på bredden från 1440 till 1920. Hårddisk samma sak vid överföring, kopiering av data. /KN Edit: Via HDMI så kopieras inte datan exakt utan spelas upp och tolkas av capturekortet i datorn. Lite som digital till analog till digital. En generation förlust. Typ... 0 Citera
Raw Postad 24 mars 2009 Författare Postad 24 mars 2009 vadå, så man förlorar alltså kvalité av att köra via HDMI? Det låter ju konstigt, vad ska man annars ladda över filmerna med? //MVH Patrik:) 0 Citera
beta75 Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 firewire om det är en kamera med bandenhet, hvd, dv, dvcam etc. usb om det är en kamera med minneskort, hårddisk hdmi i kombination med ett blackmagic hdmi kort gör att du kan, med vissa kameror, få videosignalen direkt från kameran utan att först spara den på minneskort/band och där i genom slippa den komprimeringen. filmen i de fallen spar man i ett okomprimerat format på datorn. /KN 0 Citera
StenR Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Taget från hdmi.org: "Because HDMI is a digital interface, it provides the best quality of the video since there are no lossy analog to digital conversions as are required for all analog connections (such as component or S-video)" 0 Citera
beta75 Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Taget från hdmi.org: "Because HDMI is a digital interface, it provides the best quality of the video since there are no lossy analog to digital conversions as are required for all analog connections (such as component or S-video)" Detta förutsatt att man INTE mellanlagrar på band. Så HDMI med dator som lagringsenhet Tummen upp. Att spela upp hdv på en billig videokamera och spela in på datorn, en generation förlust, tummen ner. /KN 0 Citera
Raw Postad 24 mars 2009 Författare Postad 24 mars 2009 Okej, det här alltså vad jag ska göra:) Jag ska ladda in mitt material med min HV30 in till datan, där ska jag redigera och sen ska jag bränna filmerna till DVD (Blu-ray disk) eller lägga upp på internet:) Så ska jag alltså använda mig av HDMI 1080p [29 pins]:D [29 pins kan ni läsa om här/-skilnad från orginal 19 pins] >> http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI //MVH Patrik 0 Citera
beta75 Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Okej, det här alltså vad jag ska göra:) Jag ska ladda in mitt material med min HV30 in till datan, där ska jag redigera och sen ska jag bränna filmerna till DVD (Blu-ray disk) eller lägga upp på internet:) Så ska jag alltså använda mig av HDMI 1080p [29 pins]:D [29 pins kan ni läsa om här/-skilnad från orginal 19 pins] >> http://sv.wikipedia.org/wiki/HDMI //MVH Patrik NEJ, Om du spelar in på band skall du använda Firewire och "capture" i din redigeringsprogramvara för att föra över HDV materialet till din dator. Om du går via bandet och HDMI så förlorar du i kvalitet eftersom bilden först komprimeras till HDV 1080i och sen spelas upp av kameran som 1080p som sen komprimeras igen på datorn. Förstår du nu att den bilden komprimeras två gånger? HDMI är om du spelar in direkt till datorn, dvs filmar med HDMI inkopplad till datorn och datorn sparar bilden istället för på band. Sparar du så i ett okomprimerad format så får du bättre bild än med HDV band men det kräver en hel del av dator och hårddiskar och är väl bara lämpligt i studiomiljö. /KN 0 Citera
Raw Postad 25 mars 2009 Författare Postad 25 mars 2009 okej okej, sorry om jag verka lite trögfattad men fick inte ihop det bara pga. av någon sa att firewire inte stödjer HD, men då sätter jag igång och laddar in mitt material med Firewire då;) 0 Citera
megawatti Postad 28 mars 2009 Postad 28 mars 2009 Firewire klarar vilken upplösning som helst. Du kan ladda 600k x 600k bilder över firewire ifall du vill. Lär de Beta skriver, väldigt sant. Sen, hdmi-in ? Finns de enns för datorer? ut är ju en sak. Med S-video tex så Fångar du upp själva strömmen, och måste spara ner detta på datorn, och eftersom man inte vill ha förstora filer och disken inte hinnner skriva i värdens fart så förlorar man kalité. Ett DV band kan ju spela in i 13 gb per timme (ungefär) alltså 13.000 / 60 min = 216,6 mb per minut vilket är 3.6 mb i sekunden typ? Vilket blir ganska mycket och helt klart tillräckligt för hd bilder. Sen kan firewire plocka upp i 4000 mbit sekund. Ja jag vet inte 100 % av de här, men googla det! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.