Henrik Bie Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Om man bortser från olika os-tycken, hårvara mm. Vilket redigeringssystem är egentligen bäst? T.ex "Adobe Premiere Pro CS4" VS "Final Cut Pro 6" Stabilast: Snabbast: Användarvänligaste: Möjligheter: Annat: Motivera gärna /Henrik 0 Citera
beta75 Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Från min synvinkel, Final Cut finns endast på Mac. PPro finns till både windows och Mac. Final Cut Pro (studio 2) är oerhört bra integrerat med operativsystemet och funkar väldigt stabilt. Det drar helt enkelt nytta av alla fördelarna med att en tillverkare levererar hela kedjan, hårdvara och mjukvara. PPros nackdelar är väl den direkta motsatsen, de har inte kontroll över alla drivrutiner för grafikkort och system så det blir lätt lite konfig stök om datorn används till annat än videoredigering. Annars är det lite som att bedöma köksknivar utifrån hur en skivad banan ser ut. Gör båda jobbet? Ja. Behöver man Photoshop och after effects så får man ju i stort sett Ppro på köpet om man köper Master collection. Lite tråkigt att just den största fördelen med PPro CS4 (AVCHD) inte går att testa i trialversion... Min lista: Stabilast: Final Cut Snabbast: Final Cut Användarvänligaste: Final Cut Möjligheter: Ppro integration med AE osv. Annat: Final cut innehåller bra codec som AIC och ProRes. Och tänker man på att man kan få Final Cut Express för 1800 pix så är det nog det bästa man kan få för de pengarna. Det skiljer inte så mycket med Pro versionen som priset kan indikera. /KN 0 Citera
Max_H Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Nöjer mig med att konstatera att det räcker att man vill ha After Effects och Photoshop för att det ska löna sig att skaffa Production Premium. By the way.. Har ens Apple en trial-version av FCP (kommer ihåg att jag letade som fasen innan jag fick min egen)? Sen är jag den förste att hålla med om idiotin med MPEG-begränsningen i trialversionen av Premiere Pro - utanför Adobes kontroll... /Max 0 Citera
beta75 Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Nä, inga trial av final cut, de litar väl på att torrentsidorna skall tillhandahålla den servicen ;) Märkte att man som arbetare/student för högskola/universitet kan köpa Final Cut Studio för 6700:- Ruskigt bra pris. SKa nog gå den vägen när FCS 3 kommer. Någon som vet när? Liknande finns väl för Adobes produkter? /KN 0 Citera
Max_H Postad 24 mars 2009 Postad 24 mars 2009 Nä, inga trial av final cut, de litar väl på att torrentsidorna skall tillhandahålla den servicen ;) /KN Vi får se hur snabba Apple är att utnyttja Ipred-lagen med sina (troligen välbetalda) advokater. Bra argument i rätten: "FCP finns ju inte som Trial - man vill ju inte köpa grisen i säcken" Om Adobe-student-priser (detta väl debatterade ämne): Ca 80% rabatt för en licens som är för "Icke kommersiellt bruk" (får inte användas för betalda jobb). Ca 70% för en som går att köra kommersiellt (om man studerar på filmskola och tar vanliga jobb vid sidan av tex). http://www.mecenat.se (där finns nog Apples licenser också tror jag) /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.