Gå till innehåll

Hur står sig filmutbildningarna?


Strampa

Recommended Posts

Dessa frågor och funderingar jag har, har nog inget direkt svar. Men jag frågar ändå:

 

Jag undrar bara hur t.ex folkhögskolor står sig till skillnad mot för t.ex DI och utbilningen i Göteborg? Jag vet att det är en svår bransch och att folk utan utbildning men med mycket engagemang och kontakter kan komma längre än någon med den bästa utbildningen.

 

Jag har sökt till flertalet folkhögskolor, men även till DI osv. Men om jag nu skulle plugga två år på folkhögskola, skulle det kunna räcka som utbildning om man vill syssla med regi och dramaturgi? Jag undrar eftersom jag snart pluggat två år redan, och om jag tar mig in på folkhögskola och läser det två år, så blir det ju tillsammans 4 år. Ska man sen fortsätta på DI, vilken jag förövrigt vet är väldigt svår att ta sig in på, så blir det en väldans massa år, plus att man kanske får vänta flertalet år innan man tar sig in, om man ens gör det.

 

Så, hur ser arbetslivet ut för någon som bara läst två år folkhögskola? Får man nog med utbildning inom regi och dramaturgi, som sagt? Kan man säga att man är klar? Eller försöker alla som läst folkhögskola ta sig in på ytterligare utbildningar?

 

Som sagt, jag vet att det är olika beroende på många anledningar. Men vad har ni för erfarenheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Utbildningarna är hierarki, DI står som främsta och ser bäst ut att ha på papperet. Men personligen ser jag många fördelar med Gbg.

 

Sedan vad du anser med att var klar, kan nog bara du svara på. Men väldigt väldigt många filmskapare har inte gått någon seriös utbildning för att sedan hålla på med film.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Dessa frågor och funderingar jag har, har nog inget direkt svar. Men jag frågar ändå:

 

Jag undrar bara hur t.ex folkhögskolor står sig till skillnad mot för t.ex DI och utbilningen i Göteborg? Jag vet att det är en svår bransch och att folk utan utbildning men med mycket engagemang och kontakter kan komma längre än någon med den bästa utbildningen.

 

Jag har sökt till flertalet folkhögskolor, men även till DI osv. Men om jag nu skulle plugga två år på folkhögskola, skulle det kunna räcka som utbildning om man vill syssla med regi och dramaturgi? Jag undrar eftersom jag snart pluggat två år redan, och om jag tar mig in på folkhögskola och läser det två år, så blir det ju tillsammans 4 år. Ska man sen fortsätta på DI, vilken jag förövrigt vet är väldigt svår att ta sig in på, så blir det en väldans massa år, plus att man kanske får vänta flertalet år innan man tar sig in, om man ens gör det.

 

Så, hur ser arbetslivet ut för någon som bara läst två år folkhögskola? Får man nog med utbildning inom regi och dramaturgi, som sagt? Kan man säga att man är klar? Eller försöker alla som läst folkhögskola ta sig in på ytterligare utbildningar?

 

Som sagt, jag vet att det är olika beroende på många anledningar. Men vad har ni för erfarenheter?

 

Om du vill jobba som regissör är det ju givetvis din skicklighet som bestämmer hur mycket du behöver plugga. Men fyra år är inte speciellt mycket.

 

Men om vi säger såhär, jag pluggar på fridhems folkhögskola, och väldigt få här anser sig helt klara med sina filmstudier efter endast en folkhögskola, de flesta vill vidare in på en filmhögskola efter utbildningen. Givetvis finns det de som lyckas traggla sig fram ändå, men om du vill livnära dig på regi får du räkna med att göra en hel del reklam, infofilm och musikvideo.

 

En hel del av de som går ut härifrån sysslar med film på olika sätt, en del gör väldigt mycket kortfilm och novellfilm med varierande budgetar, men att få hela sin inkomst från det är väldigt svårt. Väljer man någon annan inriktning blir det dock lättare, om du till exempel satsar på att bli ljudtekniker, scripta, producent, inspelningsledare m.m har du betydligt större möjligheter att lyckas få något jobb på någon större filminspelning och sedan jobba dig upp.

 

Men visst går det ändå, killen som vann startsladden på göteborgs filmfestival (ett pris på runt 1 miljon kronor i filmstöd), har endast pluggat media på gymnasiet och gått några kortare kurser. Han är bara bra och jävligt driven.

 

Men det finns också folk som går flera filmhögskolor och ändå inte känner sig färdiga. Givetvis finns det inga garantier, du kan plugga hur mycket som helst men ändå aldrig få ditt stora break.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...