Zyan Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Häpp Sitter med premiere elements (tyckte det räckte för mitt behov) och är klar med arbetet, filmen funkar jättebra i programmet. Själva filmsnuttarna håller relativt dålig kvalitet (är filmad med en enkel digitalkamera), dock är det inlagda högupplösta bilder som jag självklart vill ska vara snygga och inte korniga. Nu har jag flera alternativ att välja vid exportering, men tydligen saknar jag vissa codecs. Så..jag behöver få in en bra codec i programmet. Har gogglat lite, funnit allt från freeware med installationsfiler som kan innehålla annat skräp till betalning. Verkar som det ska vara divx, xvid eller mpeg2. Detta ska ges bort som minne, så formatet ska vara så lättläst som möjligt. Filmen är 4minuter och får max vara 4gb. 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Undvik dessa "multi-codecpacks" som PESTEN - dom ställer bara till problem. Ska filmen beskådas i dator, av exempelvis en PC-ägare kan Windows Media (.wmv) vara lämpligt. Annars kan en MP4-fil med h.264 codec vara bra (kan för en PC-användare kräva att Quicktime är installerat). Kör man världens bästa mediaspelare VLC så spelar den det mesta inkl MP4 och Wmv på både Mac och PC. /Max 0 Citera
Zyan Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Undvik dessa "multi-codecpacks" som PESTEN - dom ställer bara till problem. Ska filmen beskådas i dator, av exempelvis en PC-ägare kan Windows Media (.wmv) vara lämpligt. Annars kan en MP4-fil med h.264 codec vara bra (kan för en PC-användare kräva att Quicktime är installerat). Kör man världens bästa mediaspelare VLC så spelar den det mesta inkl MP4 och Wmv på både Mac och PC. /Max Tack Max Men jag undrar då var får jag tag i en bra codec? Är dessa upphovsrättsskyddade? Verkar finnas sjukt många att ladda ner, vilka är pålitliga (måste varit många som haft samma problem, men fann inget när jag sökte). 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Beror på vilka versioner av produkterna du kör. Windows Media codecen installeras "automatiskt" och h.264 (i Adobes fall är detta Main Concepts codec) finns i de senaste versionerna av Premiere Elements. Du kan också ladda ner Windows Media Encoder gratis från Microsofts hemsida (en "separat" mjukvara för Windows Media kodning). Apples h.264 är bra men kostar pengar i och med att man måste ha Quicktime Pro. De flesta codecs (bla h.264) är upphovsrättsskyddade för kommersiellt bruk men så vitt jag vet är det inga problem alls för privat bruk. /Max 0 Citera
Zyan Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Beror på vilka versioner av produkterna du kör. Windows Media codecen installeras "automatiskt" och h.264 (i Adobes fall är detta Main Concepts codec) finns i de senaste versionerna av Premiere Elements. Du kan också ladda ner Windows Media Encoder gratis från Microsofts hemsida (en "separat" mjukvara för Windows Media kodning). Apples h.264 är bra men kostar pengar i och med att man måste ha Quicktime Pro. De flesta codecs (bla h.264) är upphovsrättsskyddade för kommersiellt bruk men så vitt jag vet är det inga problem alls för privat bruk. /Max Någon för mpeg2? Eller divx, xvid? Så här ser det ut nu i mina exportmöjligheter. http://forumbilder.se/images/bb2200981625Pf356.jpg 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Fasen... vilken version kör du (det var ett tag sen den såg ut så där tror jag...)? Det verkar som det faktiskt fattas lite codecs i din installation - bla MPEG2 och Windows Media. Generellt brukar (tyvärr) inte DivX och Xvid bli särskilt bra från Premiere, men det finns ju andra mjukvaror som gör det. Då kan du köra filmen som exempelvis en DV-AVI och sedan importera den till "det andra" programmet. /Max 0 Citera
Zyan Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Fasen... vilken version kör du (det var ett tag sen den såg ut så där tror jag...)? Det verkar som det faktiskt fattas lite codecs i din installation - bla MPEG2 och Windows Media. Generellt brukar (tyvärr) inte DivX och Xvid bli särskilt bra från Premiere, men det finns ju andra mjukvaror som gör det. Då kan du köra filmen som exempelvis en DV-AVI och sedan importera den till "det andra" programmet. /Max Premiere Elements 7.0 Kör en fulversion, när man bara ska göra en film som present känns det lite fel att betala. Jag är normalt mot piratkopiering, men det handlar om situation (nu ska detta inte bli någon pirat-tråd). Hitta en Mpeg2 codec på free-codecs, vågar man installera den? 0 Citera
Max_H Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Eftersom jag arbetar på företaget som tillverkar produkten ifråga så avslutar jag mina bidrag här... Återkom när du köpt programmet. Sorry. /Max 0 Citera
Zyan Postad 23 mars 2009 Författare Postad 23 mars 2009 Eftersom jag arbetar på företaget som tillverkar produkten ifråga så avslutar jag mina bidrag här... Återkom när du köpt programmet. Sorry. /Max Du behöver inte be om ursäkt, förstår att du är trogen din arbetsgivare, jag skulle själv gjort likadant. Det var ett väldigt snällt svar med tanke på situationen. Jag har lagt ner 10 000kr på programvara bara tre senaste månaderna, det svider ganska mycket som student. Så finns inte i min budget att köpa ytterliggare ett för en 4minuters film jag ska ge bort. Får se om någon annan vänlig själ vill hjälpa mig med detta. 0 Citera
StenR Postad 23 mars 2009 Postad 23 mars 2009 Du har fortfarande inte sagt på vilket format eller medium du vill ha filmen. Om du använder Windows Movie Maker (gratis) så kan du göra egna exportprofiler med denna instruktion: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/moviemaker/expert/customprofile.mspx 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.