Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Häpp

Sitter med premiere elements (tyckte det räckte för mitt behov) och är klar med arbetet, filmen funkar jättebra i programmet.

Själva filmsnuttarna håller relativt dålig kvalitet (är filmad med en enkel digitalkamera), dock är det inlagda högupplösta bilder som jag självklart vill ska vara snygga och inte korniga.

Nu har jag flera alternativ att välja vid exportering, men tydligen saknar jag vissa codecs.

Så..jag behöver få in en bra codec i programmet.

Har gogglat lite, funnit allt från freeware med installationsfiler som kan innehålla annat skräp till betalning.

Verkar som det ska vara divx, xvid eller mpeg2.

Detta ska ges bort som minne, så formatet ska vara så lättläst som möjligt.

Filmen är 4minuter och får max vara 4gb.

Postad

Undvik dessa "multi-codecpacks" som PESTEN - dom ställer bara till problem. Ska filmen beskådas i dator, av exempelvis en PC-ägare kan Windows Media (.wmv) vara lämpligt. Annars kan en MP4-fil med h.264 codec vara bra (kan för en PC-användare kräva att Quicktime är installerat).

Kör man världens bästa mediaspelare VLC så spelar den det mesta inkl MP4 och Wmv på både Mac och PC.

/Max

Postad
Undvik dessa "multi-codecpacks" som PESTEN - dom ställer bara till problem. Ska filmen beskådas i dator, av exempelvis en PC-ägare kan Windows Media (.wmv) vara lämpligt. Annars kan en MP4-fil med h.264 codec vara bra (kan för en PC-användare kräva att Quicktime är installerat).

Kör man världens bästa mediaspelare VLC så spelar den det mesta inkl MP4 och Wmv på både Mac och PC.

/Max

Tack Max

Men jag undrar då var får jag tag i en bra codec? Är dessa upphovsrättsskyddade?

Verkar finnas sjukt många att ladda ner, vilka är pålitliga (måste varit många som haft samma problem, men fann inget när jag sökte).

Postad

Beror på vilka versioner av produkterna du kör. Windows Media codecen installeras "automatiskt" och h.264 (i Adobes fall är detta Main Concepts codec) finns i de senaste versionerna av Premiere Elements. Du kan också ladda ner Windows Media Encoder gratis från Microsofts hemsida (en "separat" mjukvara för Windows Media kodning). Apples h.264 är bra men kostar pengar i och med att man måste ha Quicktime Pro.

De flesta codecs (bla h.264) är upphovsrättsskyddade för kommersiellt bruk men så vitt jag vet är det inga problem alls för privat bruk.

/Max

Postad
Beror på vilka versioner av produkterna du kör. Windows Media codecen installeras "automatiskt" och h.264 (i Adobes fall är detta Main Concepts codec) finns i de senaste versionerna av Premiere Elements. Du kan också ladda ner Windows Media Encoder gratis från Microsofts hemsida (en "separat" mjukvara för Windows Media kodning). Apples h.264 är bra men kostar pengar i och med att man måste ha Quicktime Pro.

De flesta codecs (bla h.264) är upphovsrättsskyddade för kommersiellt bruk men så vitt jag vet är det inga problem alls för privat bruk.

/Max

Någon för mpeg2? Eller divx, xvid?

Så här ser det ut nu i mina exportmöjligheter.

http://forumbilder.se/images/bb2200981625Pf356.jpg

Postad

Fasen... vilken version kör du (det var ett tag sen den såg ut så där tror jag...)?

Det verkar som det faktiskt fattas lite codecs i din installation - bla MPEG2 och Windows Media.

Generellt brukar (tyvärr) inte DivX och Xvid bli särskilt bra från Premiere, men det finns ju andra mjukvaror som gör det. Då kan du köra filmen som exempelvis en DV-AVI och sedan importera den till "det andra" programmet.

/Max

Postad
Fasen... vilken version kör du (det var ett tag sen den såg ut så där tror jag...)?

Det verkar som det faktiskt fattas lite codecs i din installation - bla MPEG2 och Windows Media.

Generellt brukar (tyvärr) inte DivX och Xvid bli särskilt bra från Premiere, men det finns ju andra mjukvaror som gör det. Då kan du köra filmen som exempelvis en DV-AVI och sedan importera den till "det andra" programmet.

/Max

Premiere Elements 7.0

Kör en fulversion, när man bara ska göra en film som present känns det lite fel att betala. Jag är normalt mot piratkopiering, men det handlar om situation (nu ska detta inte bli någon pirat-tråd).

Hitta en Mpeg2 codec på free-codecs, vågar man installera den?

Postad

Eftersom jag arbetar på företaget som tillverkar produkten ifråga så avslutar jag mina bidrag här...

Återkom när du köpt programmet.

Sorry.

/Max

Postad
Eftersom jag arbetar på företaget som tillverkar produkten ifråga så avslutar jag mina bidrag här...

Återkom när du köpt programmet.

Sorry.

/Max

Du behöver inte be om ursäkt, förstår att du är trogen din arbetsgivare, jag skulle själv gjort likadant. Det var ett väldigt snällt svar med tanke på situationen.

Jag har lagt ner 10 000kr på programvara bara tre senaste månaderna, det svider ganska mycket som student. Så finns inte i min budget att köpa ytterliggare ett för en 4minuters film jag ska ge bort.

Får se om någon annan vänlig själ vill hjälpa mig med detta.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...