lindisima Postad 17 mars 2009 Postad 17 mars 2009 Vilket format ska stillbilder ha för att se ok ut när jag blandar dem med video i final cut. Vilket format skall dem exporteras i från photoshop? Vilken upplösning? 200, 300 eller vad passar? (Håller på att sammanställa kortfilmer som kommer att visas på bioduk. mellan kortfilmer skulle jag vilja lägga in några stillbilder som ett bildspel. Jag kan inget om foton och fotograferna själva har inte koll på vilket format det ska vara i) Är det nån som vet lite mer om det här Mvh Linda 0 Citera
beta75 Postad 17 mars 2009 Postad 17 mars 2009 Lämpligast är att att bilderna är samma upplösning som filmen Eftersom du inte skriver vad det är så blir det svårt att precisera. Och med 72 dpi upplösning. Om du använder Photoshop CS3/CS4 Extended så finns det bra möjligheter att skapa filmklipp av stillbilder i det programmet. Du kan använda anamorpfiska format och deintelaced. /KN 0 Citera
Max_H Postad 17 mars 2009 Postad 17 mars 2009 Om du inte ska zooma i dom, spara ut dom i samma format som videomaterialet. I videovärlden är DPI helt ointressant, bara faktiska pixelvärden gäller. Det finns förinställda bildstorlekar för de olika videoformaten i Photoshop. Ska man zooma i bilderna kan det vara en fördel att ha högre upplösning i bilderna, men jag är osäker på hur stora bilder FCP klarar. Edit: KN hann först... ;) /Max 0 Citera
lindisima Postad 17 mars 2009 Författare Postad 17 mars 2009 Tack för svar! Det var det med dpi jag inte blev klok på. men om det inte spelar nån roll som Max H säger är det ju helt ok. Jag har ett blandformat i min timeline. Ett par filmer är 16.9, 1024*576 och andra 4.3, 720*576 DV PAL. 0 Citera
beta75 Postad 17 mars 2009 Postad 17 mars 2009 Då föreslår jag att du gör alla bilderna 576 pixlar på höjden och 72 dpi om du vill ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.