Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vilket flöde i Final Cut är allra bäst att jobba i om jag som slutmål ska ha en dvd i så bra format som möjligt. Material jag har till filmen är delvis mitt eget filmade mtr från SonyZ1 hdv upplöst sen mycket gamla klipp från vhs alltså vanlig pal sen en del fotografier m.m. Det ska ju sen trixas till lite med färgsättning o lite annat smått o gott som jag gör i FC och delvis i effecte och motion/Color.

Jag vill veta så at mitt flöde blir så bra som möjligt

Postad

HDV materialet hade jag lagt i en HDV sekvens och lagt filterna på klippen där.

4:3 materialet i en 4:3 sekvens och filter på dem.

Och stillbilderna i en 16:9 pal sekvens.

Sen hade jag gjort en 16:9 pal MASTER-sekvens och i den hade jag lagt delarna från de andra sekvenserna med in och ut punkter.

Spara som en quicktimefilm med Master-sekvensens settings och låt DVD studio Pro koda den slutgiltiga dvdn.

På så sätt behåller du så hög kvalitet i klippen/delarna så länge som möjligt. Och skulle du vilja ha en HD variant i framtiden så är det bara att ända master-sekvensens settings och rendera ut en ny variant.

/KN

Postad
HDV materialet hade jag lagt i en HDV sekvens och lagt filterna på klippen där.

4:3 materialet i en 4:3 sekvens och filter på dem.

Och stillbilderna i en 16:9 pal sekvens.

Sen hade jag gjort en 16:9 pal MASTER-sekvens och i den hade jag lagt delarna från de andra sekvenserna med in och ut punkter.

Spara som en quicktimefilm med Master-sekvensens settings och låt DVD studio Pro koda den slutgiltiga dvdn.

På så sätt behåller du så hög kvalitet i klippen/delarna så länge som möjligt. Och skulle du vilja ha en HD variant i framtiden så är det bara att ända master-sekvensens settings och rendera ut en ny variant.

/KN

Du menar alltså att jobba i en seq för varje och sen skapa en slutlig seq för mastern, men 4:3 seq, vilken seq settings ska jag ha där Pal eller?

Postad

Ja, pal är lämpligt. Förutsatt att det är 4:3 pal du har från vhs-klippen.

Sen när du jobbar med mastern så kan du ändra storleken på dina sekvenser så du antingen får svarta kanter (4:3 som fyller på höjden i en 16:9 sekvens) eller beskära uppe och nere.

Alla bild-effekter lägger du i originalsekvenserna. Annars skalas klippen först om till 16:9 pal och sen effekter. I fallet med HDV-klippen så blir det mycket mer material för filterna att "jobba med" vilket ger ett bättre slutresultat. Det är enklare att styra allt som man vill.

/KN

Postad
Ja, pal är lämpligt. Förutsatt att det är 4:3 pal du har från vhs-klippen.

Sen när du jobbar med mastern så kan du ändra storleken på dina sekvenser så du antingen får svarta kanter (4:3 som fyller på höjden i en 16:9 sekvens) eller beskära uppe och nere.

Alla bild-effekter lägger du i originalsekvenserna. Annars skalas klippen först om till 16:9 pal och sen effekter. I fallet med HDV-klippen så blir det mycket mer material för filterna att "jobba med" vilket ger ett bättre slutresultat. Det är enklare att styra allt som man vill.

/KN

Vilken seq är bäst om jag vill för handlingens skull ha allt i samma när jag redigerar filmen??

Postad

Väljer du en HDV så kommer ditt lågupplösta material skalas upp och om du väljer en lågupplöst så kommer ditt HDV-material skalas ner.

Bäst i det fallet är att jobba i slutproduktens settings. I ditt fall DV pal 16:9.

/KN

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...