Petrol Productions Postad 8 mars 2009 Postad 8 mars 2009 Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta inläg mrn i allafall. Jag och ett par grabbar ska till och göra en film i sommar och det involverar helikoptrar så jag undrar ska jag animera dem eller hyra ett par riktiga och om jag ska animera vilka program ska ja använda och var får jag tag på dem och hur mycket kostar dem? Mvh/ Petrol Productions 0 Citera
MovieMaker Postad 8 mars 2009 Postad 8 mars 2009 Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga detta inläg mrn i allafall. Jag och ett par grabbar ska till och göra en film i sommar och det involverar helikoptrar så jag undrar ska jag animera dem eller hyra ett par riktiga och om jag ska animera vilka program ska ja använda och var får jag tag på dem och hur mycket kostar dem? Mvh/ Petrol Productions Försöker mig på ett svar här då. Om ni ska hyra ett PAR helikoptrar kommer det att bli dyrt kan man väl helt klart säga. EN helikopter kan väl kanske kosta runt 10 000/timme (+ kostnad för pilot kanske, vad vet jag) grovt räknat. De är som sagt inte billigt. Sen krävs det väl antagligen diverse tillstånd beroende på vad och vart ni ska filma. Kortfattat, en mycket dyr historia. Att modellera/animera känns som det enda realistiska förslaget, såvida ni inte har en smärre förmögenhet som budget. Om vi nu pratar om det här förslaget så kan ni: A: Införskaffa er ett 3D-program. Maya, 3Ds Max, Cinema4D är väl de mest populära, men de kostar självklart en hel del. Blender är däremot ett gratis 3D-program - ja, bli inte avskräckta när jag säger gratis, programmet är super om än självklart inte lika välutvecklat och stabilt som de andra jag skrev om. Om ni inte tror mig kan ni kolla in dessa två filmer som är helt producerade i Blender. Så detta förslag innebär då att ni sätter er ner och lär er att modellera och animera. B: Ni anlitar någon som kan fixa detta åt er och då inte för en timavgift på 10 000 kronor. ;) Och avslutningsvis kan jag väl tillägga, att oavsett om ni väljer alternativ A eller B (om något av dessa) är att ni besöker http://www.animate.se God jaktlycka! 0 Citera
Petrol Productions Postad 8 mars 2009 Författare Postad 8 mars 2009 Tack för svaret men vart får jag tag på blender? 0 Citera
MovieMaker Postad 8 mars 2009 Postad 8 mars 2009 Sök på google kanske? ;) Lite jobb får du göra själv.. 0 Citera
Tyko Postad 8 mars 2009 Postad 8 mars 2009 Vad för sorts helikoptrar är det du tänkte ha med i filmen? Vad ska dom göra? Ska det bli en avancerad luftstrid, eller ska den bara fungera som transport för t.ex. Amerikas president? 0 Citera
Petrol Productions Postad 8 mars 2009 Författare Postad 8 mars 2009 Jag tänkte liksom Ryska Mi 28 Hinds och Amerikanska Hueys som liksom skjuter och släpper av folk på backen. 0 Citera
megawatti Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Animerar! Jag animerade helekoptern där, ifall du ber snällt sen kanske du kan få modellen. Nu kanske de inte var de bästa jag gjort :) Men men. 0 Citera
Petrol Productions Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Grym helikopter, hur vart filmen misslyckad? 0 Citera
MovieMaker Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Grym helikopter, hur vart filmen misslyckad? Lättimponerad ;) MegaWatti: Du skulle ha arbetat lite mer med ljuset o texturen på på helikoptern, o kanske lite motionblur? på rotorbladen i alla fall så skulel de nog se mycke bättre ut. Nu vet jag ju i och för sig inte hur mycket av kvaliten på helikoptern som gick förlorad genom youtube men ändå. Själva modellen i sig hann man inte se några fel i med tanke på den korta sekvensen ^^ 0 Citera
Petrol Productions Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Ja,jag vart kanske lite lätt imponerad. 0 Citera
Timpan Postad 11 mars 2009 Postad 11 mars 2009 i vilket program gjorde du helikoptern snälla sig att det va Maya xD 0 Citera
megawatti Postad 11 mars 2009 Postad 11 mars 2009 Texturern är ganska mörk och orkade inte lägga ner tid på den Bl för mycket som stulade just de där med Motionblurren som jag gjorde i Post.. med motionvector som kanske inte var de bästa.. Sen var de inte lätt att matcha de över/under exponerade filmen som han har :P Som man sedan gjorde ennu mörkare... Då försvann ennu mer detaljer. + var massa tankar på en helektoper expotion som tog upp all tid :D För de tyckte jag var ballare :D Men blev inte så! http://www.themakingofafamily.com/randomupload/530b99e82577abd8edb19ca82eb70808.JPG http://www.themakingofafamily.com/randomupload/f0b9ef40a01c8aa8c0304955378e9f47.jpg Här är de 2 vimeoklippen lite högre kvalite kanske.. 0 Citera
Timpan Postad 11 mars 2009 Postad 11 mars 2009 suger på att göra saker i 3D att animera dom går ganska bra i alla fall :o tänkte göra en militär film tror du kan bidra med nåt i 3D x) 0 Citera
MovieMaker Postad 11 mars 2009 Postad 11 mars 2009 suger på att göra saker i 3D att animera dom går ganska bra i alla fall :o De är bara öva ^^ Thats what i do and thats why I sit infront of my computer about 13 hours a day at the moment :P 0 Citera
megawatti Postad 12 mars 2009 Postad 12 mars 2009 De är bara öva ^^ Thats what i do and thats why I sit infront of my computer about 13 hours a day at the moment :P Appråpå timmar vid datorn lol http://www.themakingofafamily.com/randomupload/900a31810d5200d3dc0225ecdb5824e7.JPG Animering, modellering texturering är kul. Något som inte är kul är RENDERING. GLHF! :D //Simon 0 Citera
MovieMaker Postad 12 mars 2009 Postad 12 mars 2009 Appråpå timmar vid datorn lol http://www.themakingofafamily.com/randomupload/900a31810d5200d3dc0225ecdb5824e7.JPG Animering, modellering texturering är kul. Något som inte är kul är RENDERING. GLHF! :D //Simon Därför renderar man på natten ^^ Så slipper man se eländet.. Timpan: Varför hoppades du att Megawatti hade gjort helikoptern i maya? ^^ bara nyfiken.. 0 Citera
Timpan Postad 12 mars 2009 Postad 12 mars 2009 Jo för att Maya är det enda 3D programmet jag kan använda ^^ 0 Citera
megawatti Postad 19 mars 2009 Postad 19 mars 2009 Därför renderar man på natten ^^ Så slipper man se eländet.. Timpan: Varför hoppades du att Megawatti hade gjort helikoptern i maya? ^^ bara nyfiken.. i 90 % av fallen kan jag exportera modellen till de mesta, de du behöver göra om i ett annat program är väl shaders då.. Alla 3d program i generelt kan öppna OBJ :) Jo natten... Datorn låter så jävligt mycket bara :) eller den låter knappt.. Men jag stör mig på minsta lilla.. Har datorn i samma rum som jag sover :/ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.