Gino Postad 5 mars 2009 Postad 5 mars 2009 Hej! Nån som har erfarenhet av denna kamera, Jvc GY-HD101E? Skriv allt ni vet om den. Bra och dåligt. Bildkvalitet, ljuskänslighet, optik, användarvänlighet, funktioner och annat. Tack på förhand! 0 Citera
Pehrbau Postad 6 mars 2009 Postad 6 mars 2009 Det bästa är nog att noggrannt läsa specifikationen och leta efter någon recension. Det är ju du själv som skall avgöra och tycka. 0 Citera
Dark_tree Postad 7 mars 2009 Postad 7 mars 2009 Jag tror vi har det i skolan och är själv intresserad av att köpa en sån i fall jag inte hittar en annan val ( kolla min post angående HD kamera ). Jag tycker den är bra då man kan göra många saker på egen hand,bl.a. fokus, vitbalans osv. Fujiton optiken är bra med. Överföringsmässigt har jag haft problem, men de beror mer på pluginet och min okunskap inom hd. Bra axelkamera, lite krånlig ibland( allt beror på vad för sorts filmer du ska göra, passa knappast till skatefilmning). Kanske enda nackdelen jag upptcker är attman ska inte förlita sig på sidoskärmen för mycket, såg inte jag hade skittig lins där och kollade även i ögat ( kommer inte på namnet på de nu ). Men det är ännu en gång lite grejer jag glömmer ibland att göra ... 0 Citera
Gino Postad 7 mars 2009 Författare Postad 7 mars 2009 Beggad? Pris? Vad ska du göra? /Max Ja beggad, har inget pris, tänkte kolla runt. Ska för det mesta användas till web-tv men även lite andra projekt, kanske nån musikvideo eller kortfilm. Håller bildkvaliten för sånt? Jämfört med en Sony Z1 till exempel. 0 Citera
Gino Postad 7 mars 2009 Författare Postad 7 mars 2009 Jag tror vi har det i skolan och är själv intresserad av att köpa en sån i fall jag inte hittar en annan val ( kolla min post angående HD kamera ). Jag tycker den är bra då man kan göra många saker på egen hand,bl.a. fokus, vitbalans osv. Fujiton optiken är bra med. Överföringsmässigt har jag haft problem, men de beror mer på pluginet och min okunskap inom hd. Bra axelkamera, lite krånlig ibland( allt beror på vad för sorts filmer du ska göra, passa knappast till skatefilmning). Kanske enda nackdelen jag upptcker är attman ska inte förlita sig på sidoskärmen för mycket, såg inte jag hade skittig lins där och kollade även i ögat ( kommer inte på namnet på de nu ). Men det är ännu en gång lite grejer jag glömmer ibland att göra ... Varför är den krånglig ibland? Och varför inte till skatefilmning? Vad uppstår det för problem då? 0 Citera
dabakos Postad 7 mars 2009 Postad 7 mars 2009 Varför är den krånglig ibland? Och varför inte till skatefilmning? Vad uppstår det för problem då? lite väl stor att glida runt med på en bräda 0 Citera
j3n5 Postad 7 mars 2009 Postad 7 mars 2009 När du filmar skate vill du ofta ha grodperspektiv. Detta är problematiskt med axelkamera. Till skate ska kameran gärna ha ett handtag på ovansidan, som div. semipro-modeller.. 0 Citera
Dark_tree Postad 8 mars 2009 Postad 8 mars 2009 När du filmar skate vill du ofta ha grodperspektiv. Detta är problematiskt med axelkamera. Till skate ska kameran gärna ha ett handtag på ovansidan, som div. semipro-modeller.. Det går ha grodperspektiv med denna beror på hur man håller :P men lättast dock med en kamera med handtag som du säger.. Problemen i sig beror på att ögonsökaren är lite obekväm samt att de sitter en hörlur precis nära sdne vilket jag finner lite önödig att alls ha med... 0 Citera
Max_H Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Nu har ju iofs 100:an ett handtag, att den är lite stor/klumpig/ömtålig för skate är en annan sak... Svår jämförelse mot en Z1. Det är på ena sidan: - JVC 720P axelkamera med manuell utbytbar optik utan autofokus och bildstabilisering. och på andra sidan: - Sony 1080i handhållen kamera med fast optik och bildstabilisering. Jag skulle (nog) ta Z1 eftersom den har grym batteritid (JVC:n har om jag minns rätt ganska kass batteritid om du inte har "riktiga" dyra accar). Sonyn är mindre och smidigare och har som sagt bildstabilisering. Plus att den kan filma i 1080i och skicka ut DV i realtid. Sen är inte JVC:n en dålig kamera på något sätt (utom dom första med splitscreen syndromet). Den passar inte mig bara. Sen är jag säker lite smått påverkad ;) av att jag har en Z1... (men har filmat en del med GY-HD100. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.