Dr Calippo Postad 4 mars 2009 Postad 4 mars 2009 Är det någon som använder PP CS4 (och som fungerar vid uppspelning HD-filer från timeline) tillsammans med AGP-moderkort? När jag ska spela upp filerna fryser filmen eller hackar. Verkar som det inte finns tillräckligt snabba grfikkort till AGP. Är nyfiken på vilket grafikkort som fungerar till AGP? Tacksam för svar. 0 Citera
Max_H Postad 4 mars 2009 Postad 4 mars 2009 Du har uppdaterat din driver till senaste gissar jag? (Ska kolla vidare) /Max 0 Citera
Dr Calippo Postad 4 mars 2009 Författare Postad 4 mars 2009 Jo då, den senaste från ATI är från nov -08. (ATI 3850). Tack för att du tar dig tid, det är Jäv...t irriterande att jag inte får till det. Petat in 3 gig ram, dubbla Xeon 3 gig processorer. Känns trist om jag måste byta upp mig till en burk med PCI kort... 0 Citera
Rogge Postad 4 mars 2009 Postad 4 mars 2009 Jo då, den senaste från ATI är från nov -08. (ATI 3850). Prova med den senaste, dvs från den 20/2-2009: ATI Catalyst™ Display Driver 9.2 - Windows XP EDIT: Förresten, prova att trycka Ctrl+Shift+ESC för att få upp Aktivitetshanteraren och spela upp din Timeline med HDV på. Hur många procent går CPU-användning upp till? När jag testat det alldeles nyss på en gammal Pentium 4 på 3.2GHz så går det upp till 100% och ligger där hela tiden uppspelning pågår, så processorn/processorerna spelar också in väldigt mycket. Tryck Win+Pause/Break och kolla under Dator vad dina processorer heter så kan man få ett bättre hum om var problemet kan ligga. :) 0 Citera
Dr Calippo Postad 6 mars 2009 Författare Postad 6 mars 2009 Hej Roger! Det ser mycket bättre ut nu efter senaste driveruppdateringen. CPU liger mellan 60 - 75%. Med Draft Quality blir det nästan perfekt, fortfarande lite ryckigt med Highest Quality. Min burk har: 2 st Zeon-Processorer (2 x 3.06 GHz) 3 gig ram. Förutom att PP jobbar i task Managern tar "ImporterProcessServer" rätt mycker CPU också. I alla fall mycket bättre än tidigare. Tack för tipsen. Dr Calippo 0 Citera
Dr Calippo Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Rogge! Har gjort ytterligare ett CPU-test. Om jag gör capture på en sekvens och sedan försöker att spela upp den från Time-linen utan att göra någon form av rendering så består ryckigheten i uppspelningen och CPU:n går "i taket", ligger mellan 97 - 100%. Har du något tips om det går att fixa eller om jag alltid måste rendera allt innan jag ska börja redigera? Fungerar utan problem med uppspelning efter rendering. Hälsningar Dr Calippo. 0 Citera
Rogge Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Har du något tips om det går att fixa eller om jag alltid måste rendera allt innan jag ska börja redigera? Fungerar utan problem med uppspelning efter rendering. HDV är long GOP medans det renderade mediat på en HDV Timeline renderas till I-Frame Only MPEG. Long GOP tar alltid mer kraft av datorn medans I-Frame tar betydligt mindre kraft. Spontant tänker jag på två saker, en dyr och en billigare. Det första är att byta dator men innan det öht kommer på tal hade jag provat med en codec från Cineform, tex Neo Scene. Med en intermediate-codec från Cineform så kommer datorn att slippa läsa long GOP som tar mycket kraft från datorn. Jag har för mig att stödet för CS4 precis har släppts från Cineform. Det finns trials att ladda ner som gäller i femtom dagar. Innan du testar kan du via Adobe Media Encoder koda om HDV till MPEG2 I-Frame för att se om det löser problemet. Just nu har jag inte tillgång till PPro för att guida dig hur du skall göra, men du skall använda ett MPEG2 Preset och sätta M Frames till 1 samt N Frames till 1. Ändra Profile till High. Det är ju ett test för att se vad som händer när du tar in det utrenderade materialet i PPro CS4. 0 Citera
Max_H Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Bara en följdfråga: Detta funkade alltså, om jag minns rätt, bättre i CS3? /Max 0 Citera
Dr Calippo Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Rogge! Vet inte riktigt hur jag ska ändra till MPEG2 Preset och sätta M Frames till 1 samt N Frames till 1. Ändra Profile till High. Kikar förgäves efter M och N-frames i Mediaencodern, att hitta Mpeg2 är inget problem. Dr Calippo 0 Citera
Dr Calippo Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Max! Jo, du minns helt rätt. Det fungerade utmärkt i CS3. Dr Calippo 0 Citera
Rogge Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Vet inte riktigt hur jag ska ändra till MPEG2 Preset och sätta M Frames till 1 samt N Frames till 1. Ändra Profile till High. 1. File > Export > Media 2. Ändra Format till MPEG2 (obs *ej* MPEG2-DVD) 3. Klicka på den lilla runda knappen till höger om rutan Open in Device Central 4. Klicka på tabben Video 5. Under Basic Video Settings hittar du Profile 6. Under GOP Settings hittar du M Frames samt N Frames Alla dessa inställningar är dolda per default, så man måste klicka på den lilla knappen till höger om Open in Device Central för att komma vidare. 0 Citera
Dr Calippo Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Hej Rogge! Har nu provat ditt tips med att ändra till Mpeg2 samt N=1 och M=1. Det fungerar utmärkt. Innebär det att jag alltid ska göra på detta sätt innan jag börjar med redigering på timelinen eller finns det något annat sätt att göra detta i samband med Capture? 1 min HD-video tar ca 7 min att göra om till Mpeg2. Hälsningar Dr Calippo 0 Citera
Rogge Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 Har nu provat ditt tips med att ändra till Mpeg2 samt N=1 och M=1. Det fungerar utmärkt. Innebär det att jag alltid ska göra på detta sätt innan jag börjar med redigering på timelinen eller finns det något annat sätt att göra detta i samband med Capture? 1 min HD-video tar ca 7 min att göra om till Mpeg2. Tyvärr går det inte att fånga MPEG-2 I-Frame utan stöd från tredjepart. Med Cineform Neo Scene kan du fånga direkt till deras codec i realtid via firewire och slipper därmed konvertering. I ditt fall hade jag definitivt tittat närmare på Cineform Neo Scene då sju minuters konvertering för en minut HDV känns alldeles för långt. Dom har en femtondagars-trial att ladda ner så du kan testa. :) Hursomhelst, det är konstigt att det som fungerade för dig i CS3 inte fungerar i CS4. 0 Citera
Dr Calippo Postad 9 mars 2009 Författare Postad 9 mars 2009 Rogge! Tack för din hjälp. Jag ska kolla närmare på Cineform. Hoppas man inte svimmar när man ser priset. Hälsningar Dr Calippo 0 Citera
Max_H Postad 9 mars 2009 Postad 9 mars 2009 $129.00 fick inte mig att svimma i alla fall... :) Det kan komma en prestandaförbättring i en patch som är under testning, men jag kan tyvärr inte testa själv för tillfället (ska se om jag kan gräva fram en gammal Xeon-burk). Det finns iofs andra fördelar med Cineform Neo, även om patchen skulle fixa det, framförallt om man jobbar mycket i After Effects. /Max 0 Citera
Dr Calippo Postad 10 mars 2009 Författare Postad 10 mars 2009 Max! Har hittat Cineform Neo för 99 usd hos: http://www.hdvideoguys.com/Brand/CineForm.aspx Jag ska ladda ner en trial först och se om det är användbart för mig. Hälsningar Dr Calippo 0 Citera
Dr Calippo Postad 10 mars 2009 Författare Postad 10 mars 2009 Rogge och Max! Har nu laddat ner Cineform Neo som Trial. Tycker inte att det blir någon skillnad. Efter jag använt Neo och capture importerar jag AVI.filerna till PP och lägger upp dessa på Timelinen. När jag spelar upp AVI-filerna blir det lika ryckigt som tidigare. Är jag superkorkad och missar jag något som jag borde se? BB 0 Citera
Max_H Postad 10 mars 2009 Postad 10 mars 2009 Nu börjar man smått undra... Min gamla P4 laptop med 1Gb ram kan spela upp Cineform-klipp utan några som helst problem. Vet att det kommer en performance patch ganska snart (dock inte "imorgon") som innehåller diverse prestanda relaterade grejer. Om AGP-relaterade uppspelningsproblem är med där har jag inte fått svar på. /Max 0 Citera
Rogge Postad 10 mars 2009 Postad 10 mars 2009 Dr Calippo, hur länge sedan var det Windows XP installerades? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.