Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som rubriken antyder har jag lite problem med ljud, närmare bestämt synkningen. Jag har filmat i HDV med en Canon XH A1. Tankar in materialet (ca en timme), och när sedan Premiere CS3 har indexerat, conformat och allt vad det nu finner lämpligt att göra, ligger ljudet ca 30 minuter fel! Halva klippet är tyst, och ca 30 minuter in kommer ljudet igång, men då startar det från början. Detta fenomen har uppstått på flera datorer.

Någon som vet mer om detta? Har sökt i forumet, men inte hittat någon som tagit upp det. Har det med datorns minne att göra? Liknande fenomen uppstår inte om jag tankar in ca 20 minuter åt gången.

Och en annan suspekt sak: kör jag de osynkade mpeg-klippen i t ex VLC-player funkar ljudet perfekt. Väljer jag sedan att starta ett nytt Premiere-projekt, importerar klippet från hårddisken, blir det fortfarande samma fenomen.

Mattias

Postad

1. Starta ett nytt Project i PPro

2. Gå till Edit > Preferences > Media

3. Under Media Cache Database, klicka på Clean

4. Uppdatera till CS3.2

5. Starta ett nytt HDV-Project

6. Importera media

7. Låt den generera Peak Files och Conforma utan att editera något

8. Rock on from there...

Postad

Har du nyligen uppdaterat till 3.2?

Har du en massa röda frames (vilket är = bandskada)?

I vilket fall som helst, uppdatera till 3.2, ta bort alla filer i Media Cache-mappen (cfa-filer osv). Starta Premiere igen, importera alla filer igen och låt den om-conforma.

Fasen, satt i telefon... Rogge hann först... :)

/Max

Postad

Hej killar,

Stort tack för hjälpen. Är iväg så jag har inte hunnit testa det än, men fungerar det så är min tacksamhet oändlig. Hade jag varit kunglig hade jag adlat er, men nu är jag dessvärre inte det, så ni får nöja er med tacksamheten.

Inga röda frames, dock. Så bandet är ok. Jag sitter f ö med version 3.0 av Premiere så det kanske förklarar ett och annat.

Ska testa era råd och återkommer senare med hur det gick.

Mattias

Postad

Röda frames introducerades i CS3.2 och "insertas" på de ställen där det är bandskada (för att du inte ska tappa synken på ljudet).

Vi får hoppas att det inte är så illa i alla fall.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...