Gå till innehåll

Extrem närbild på ögat!


Jonathan Lewald

Recommended Posts

Hejsan!

Jag hoppas detta inlägg hamnar under rätt rubrik. Jag undrar om någon vet en kamera eller speciell teknik för att kunna filma en PUPILL med skärpa. Sedan vill jag kunna dra kameran bakåt väldigt sakta och bara fortsätta rakt bakåt med en dolly på räls tex.

 

Tanken är att jag kommer dra filmen baklänges. Så att det blir som en långsam inåkning mot ögat. Det kluriga för mig är om det ö.h.t.går att filma en sådan närbild med skärpa och sedan kunna dra kameran bakåt OCH behålla skärpan utan att behöva klippa!

 

OCH, den första bilden ska vara helt svart, dvs pupillen ska ta upp hela bilden.

 

HOPPAS någon har något tips om detta, om det är en speciell kamera jag behöver etc.

 

Tack på förhand/mvh jonathan

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant fråga.

Jag förutsätter att du vill att skärpan ska ligga kvar på ögat när kameran rör sig bakåt?

Först måste du se till att skådespelaren sitter helt still.

Objektivet som du behöver är ett ett macro eller närbildsobjektiv. Med manuell skärpa och möjlighet att montera en followfocus. Och en ruskigt bra kameraman. 35 adapter på en HDV-kamera är nog det billigaste.

Allt beror naturligtvis på hur lång sekvensen skall vara. Är det en utdragen 30 sekundersåkning eller en snabb inzoomning på en sekund.

Det skulle kunna gå med "stopmotion" och en DSLR-kamera.

Berätta mer.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har gjort flera macro mot ögat mha en Raynox DCR-250 lens monterad direkt på en HV20. Billigt lösning. Fungerade perfekt. Kolla länken http://raynox.co.jp/english/dcr/dcr250/indexdcr250eg.htm

 

Det enda problem med lensen är att man har fix fokus på ungefär 12cm. Så kanske i ditt fall fungerar inte, om du vill gå fram/tillbaka o behålla fokus. I så fall så kanske du måste gå som beta75 sa på en adapter (kostar en slant) o sedan köpa en 100mm eller större...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Har nu filmat och det blev bra! filmade på di. ska visa på min examensutställnig på galleri mejan den 17e oktober 2009.. KKH(mitt emot moderna museet. se jonathanlewald.com )Välkommmna!! vi filmade med panasonic in på p2 kort. hade bra kameraman och en b foto som drog skärpa! jag är väldigt nöjd. det svåra är nu hur jag ska komprimera mastern från AE4.. har skrivit flera inlägg om detta men inte fått nåt riktigt genomtömmande svar :)

 

tack igen mvh jonathan

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...