kvällensdebatt Postad 3 februari 2009 Postad 3 februari 2009 Tjena! Lekt lite med en hemsida som handlar om SFX, smink och praktiska effekter. Skulle vilja lära mig mer om att bygga en hemsida från grunden med ett program, är det någon som ahr tips på ett sådant program?. (inte för svårt) Jag ahr gjort hemsidan genom en sida som heter dinstudio.se , så kreativiteten stannar p.g.a fukioner som sidan inte har. http://www.sfxtips.se/ Kolla runt lite och se vad ni tycker . om ni diggar upplägget och idéen till en sådan här sida:) 0 Citera
Cjwk Postad 5 februari 2009 Postad 5 februari 2009 Dreamweaver är ju ett program som är någorlunda trevligt att jobba i. Men det är ju tyvärr inte gratis. Front Page som du troligtvis redan har på datorn är dock inte att underskatta. Bra initiativ till hemsida. Lycka till! 0 Citera
Film smurfen Postad 10 februari 2009 Postad 10 februari 2009 Härliga effekter, ni måste köra dolda kameran med det där sminket. Folk kommer ju skita ned sig helt klart. :p EDIT: Såg lite senare vad som stod i inlägget, drog mig bara till länken. Men sidan var härlig, och inte sådär "starka färger" aktig, informativ var den också. T.ex jag när jag bygger sidor, brukar jag bara använda Photoshop och Notepad, räcker gott för mig. :) 0 Citera
kvällensdebatt Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 Kul att man får höra gott om den:) Låter den vara aktiv ett tag till. den är lite mer som reklam just nu. tackar 0 Citera
Fürni Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Min stora kritik är din bildhantering - bilderna på sidan är ofta av en helt annan storlek än vad de visas i. Ta första bilden på "Bildgalleri & Tips" t ex: bilden är 1024x576 pixels stor, men visas i 330x223. Inte nog med att sidan blir onödigt datatung, det är fel aspektratio dessutom. Från ett rent tekniskt perspektiv så är det annars alltid bra om sidan är giltig XHTML, men om du skapat den med något verktyg så kan det vara svårt att styra (se det här som ytterligare en röst på valfritt grafikprogram+texteditor :))... Men förutom det så tycker jag det hela fungerar. :) 0 Citera
kvällensdebatt Postad 11 februari 2009 Författare Postad 11 februari 2009 Min stora kritik är din bildhantering - bilderna på sidan är ofta av en helt annan storlek än vad de visas i. Ta första bilden på "Bildgalleri & Tips" t ex: bilden är 1024x576 pixels stor, men visas i 330x223. Inte nog med att sidan blir onödigt datatung, det är fel aspektratio dessutom. Från ett rent tekniskt perspektiv så är det annars alltid bra om sidan är giltig XHTML, men om du skapat den med något verktyg så kan det vara svårt att styra (se det här som ytterligare en röst på valfritt grafikprogram+texteditor :))... Men förutom det så tycker jag det hela fungerar. :) Hum okej.Förstår inte ur du menar riktigt med bilden där. den blir ju på tok för stor då 330x223 är den storlek den är på hemsidan. Vill inte ha den större.? om en bild är 1024x576 och ma gör den mindre blir det väll en klare bild? Jag vill inte värka petig. gillarnä'r det kommer komentarer för att få den bättre. men förstår inte riktigt vad du menade tror jag:P. tackar för att du gilalde iden i alla fall:) 0 Citera
Fürni Postad 11 februari 2009 Postad 11 februari 2009 Att sätta en viss bredd och höjd på en bild i HTML förändrar inte själva bilden, utan bara hur den visas. Så om en bild är i storlek AxB men du visar den i storleken CxD så är det fortfarande en bild i storlek AxB som skickas till besökaren => massa bandbredd slukad i onödan. (Och om förhållandet C/D är annorlunda än A/B så kommer bilden dessutom se förvrängd ut) Klarare nu? :) 0 Citera
kvällensdebatt Postad 12 februari 2009 Författare Postad 12 februari 2009 aha. mycket bättre:) hänger med på vad du menar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.