Stina018 Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 Hej! Jag håller på och redigerar en musikvideo och har fått ett litet problem. Jag har aldrig tidigare använt Adobe After Effects, och nu ska jag byta ut en spegelbild i ett klipp. Klippet i fråga rör på sig, och då samtidigt förflyttas spegeln i bild. Hur ska man då gå till väga? Jag använder som sagt maskning och har fått det på grej så länge som bilden står stilla, men när spegeln förflyttas i bild vet jag inte hur jag skall göra. Vill gärna ha ett snabbt svar eftersom rough-cut ska vara inne på torsdag, jag kommer arbeta dag som natt med det här om jag måste. För det ska bli som jag har tänkt :) Stina 0 Citera
Max_H Postad 26 januari 2009 Postad 26 januari 2009 Är det ngt som "täcker spegeln" i fråga? Dvs går ngn person in framför bilden? Är det bara några frames går det nog fortast att göra manuella keyframes för hand. Fixa masken som den ska se ut när spegeln är stilla. Aktivera keyframes funktionen (klicka på "stoppuret" till vänster på lagret). Sätt en keyframe på första rutan där masken måste börja flytta sig. Scrubba fram till kamerarörelsen "byter håll" - sätt ny keyframe/justera masken. Scrubba tills nästa rörelse etc. Är det massor av frames, men ingen går in framför spegeln går det att lösa med en sk Track Matte och effekten Corner Pin som därefter "animeras" med hjälp av Motion Tracking. (Det är klart mer att lära sig...) /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.