Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jag har en fråga om färger i fotot i några reklamfilmer som går på tv just nu (Januari 2009)

Titta på reklamfilmerna för

* Felix (vardagshjälte som räddar en pirra från att falla, brevbäraren som blir omkörd av ett gäng hårdrockare i en skåpbil, etc)

* Carlsberg (Tre killar på en öde ö blir räddade av Carlsberg genom ett nedsläppt kylskåp fyllt med öl)

Jag har lagt märke till vilken skimrande lyster som präglar fotot. Det är något med färgerna som gör att bilden sticker ut. Det påminner om konsumentstillbildsfilmen Kodak Ultra Color, dvs egentligen inte särskilt ren färgrespons utan väldigt livfulla, oåterhållsamma nyanser (Känns som om purpur och grönt sticker ut lite svagt och ibland är det gult och blått).

Hur har man uppnått denna färgton? Är det optiken, en viss film eller ljussättning? Eller är det ren färgkorrigering i efterhand som ger resultatet?

Skulle vara kul att få klarhet i det hela om det är någon som förstår vad jag pratar om.

edit: Här är den första filmen jag refererat till:

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=197298

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...