seabass Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Hej! Jag försöker lägga upp ett klipp på YouTube, men det blir fruktansvärt dålig kvalitet om man kollar på den i normala läget. Det ser superbra ut i HD-läget däremot. Ta en kik på: http://www.youtube.com/watch?v=05IpZPUcU2s Klicka på "titta i HD-format" och jämför. Det här ser ju betydligt sämre ut än de flesta andra YouTube-klipp i normalt läge. Varför? Jag jobbar i Final Cut Pro och original-filen är i: HD (1440x1080) (16:9) Jag har testat en hel drös med olika exportinställningar. Allt i från mov till flv och mp4. Den som visas under länken har blivit bäst och då valde jag: Quicktime conversion -> Quicktime Movie -> Compression: MPEG-4 Video / Quality: Best / Framerate: 25 / Bitrate: 6400 kbit/sec / Dimensions: 1280x720 / AAC /44,100 / 128kbps Ljudet är också riktigt dåligt i normala läget. Vad är det som spökar? Tacksam för svar! edit//Sorry, jag sökte på youtube här och hamnade i redigeringsforumet där den här posten skapades. Har rapporterat tråden för flytt till komprimering/stream-forumet... 0 Citera
Pehrbau Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 Hos mig ser det normalt ut. Dvs det startar i tveksam kvalitet och efter klick på HD är det avsevärt bättre kvalitet. Det tar någon sekund innan bilden stabiliseras cå den börjar med pixlar i grönt. Sedan helt normalt och jämförbart med andra klipp i HD på Youtube. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 18 januari 2009 Postad 18 januari 2009 edit//Sorry, jag sökte på youtube här och hamnade i redigeringsforumet där den här posten skapades. Har rapporterat tråden för flytt till komprimering/stream-forumet... Åtgärdad, tråd flyttad från Videoredigering. Jag skulle gissa på att komprimeringen blir dålig av den anledning att Youtubes automatiska nedskalning från HD till standardformatet är dålig och väldigt destruktiv. (För visst laddar du bara upp klippet i HD och så gör youtube resten?) 0 Citera
seabass Postad 18 januari 2009 Författare Postad 18 januari 2009 Åtgärdad, tråd flyttad från Videoredigering. Jag skulle gissa på att komprimeringen blir dålig av den anledning att Youtubes automatiska nedskalning från HD till standardformatet är dålig och väldigt destruktiv. (För visst laddar du bara upp klippet i HD och så gör youtube resten?) Jepp, hur skulle jag göra annars? Jag tycker mig iofs ha testat att ladda upp den i det format som den visas normalt utan att det sett bra ut ändå men. Några tips? Tack! 0 Citera
seabass Postad 18 januari 2009 Författare Postad 18 januari 2009 Hos mig ser det normalt ut. Dvs det startar i tveksam kvalitet och efter klick på HD är det avsevärt bättre kvalitet. Det tar någon sekund innan bilden stabiliseras cå den börjar med pixlar i grönt. Sedan helt normalt och jämförbart med andra klipp i HD på Youtube. Ja, det är samma här, men jag tycker att jag borde få bättre resultat i det normala läget. Eller? Den är ju blockig och inte skarp på en fläck, plus att ljudet är sjukt dåligt. 0 Citera
seabass Postad 19 januari 2009 Författare Postad 19 januari 2009 Kolla t.ex. den här eller nästan vilken annan som helst så är den bättre än min. Min HD-version är ju knivskarp! Hur ska jag ställa in för att YouTube ska behöva ändra så lite som möjligt då, vare sig det får bli HD eller inte? Som min ser ut nu funkar inte! Tack för svar! 0 Citera
seabass Postad 21 januari 2009 Författare Postad 21 januari 2009 Ingen? Finns det några rekommenderade inställningar som man kan prova som inte borde gå fel? Oavsett upplösning. Jag vill bara ha ut en version som ser ok ut utan att man måste klicka i några val. Tack! 0 Citera
seabass Postad 22 januari 2009 Författare Postad 22 januari 2009 Funkar bra för mig Jo, videon funkar, men den ser ju inge rolig ut jämfört med många andra YouTube-videor i normala läget. Jag menar att jag borde få bättre kvalitet med tanke på att originalet är så pass bra. Tack för hjälpen alla. 0 Citera
Desertwalker Postad 23 januari 2009 Postad 23 januari 2009 Gissar att det helt enkelt beror på filformatet. Kanske kan vara så att youtubes servrar helt enkelt fungerar bättre med någon annan filtyp? (alltså via icke-hd streaming) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.