Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej. jag håller på o skriver kortfilmsmanus. En komedi om en kille som blir dumpad av sin tjej efter fem år samma dag som han vinner 137 miljoner på lotto.

få se vad ni tycker så här långt. Har bara skrivit 4 sidor

http://www.zyx-graphics.se/Manus/Pablo_Fernandez.pdf.zip

OBS. första gången jag skriver nått överhuvutaget i hela mitt liv. (d.v.s. ha inte för höga förväntningar)

Skulle vara kul o höra vad ni tror händer sen.

Vem vet, ni kanske får en bättre idé än min

Postad

Tja, läste igenom ditt manus. Hade lite feedback på den.

Först så vill jag ge dig ett råd, gör klart en synopsis om filmen innan du ger dig på att skriva ett manus. Det underlättar sååå mycket sen när du ska skriva manus.

Såg lite stavfel. Ett tips du kan göra där är att köra manuset igenom Word innan du lägger upp den. Ett litet tips bara. Sen när du skriver ett manus måste du tänka på att det du skriver MÅSTE gå att visa på bild.

Ett exempel "Bert, c:a 30 år sitter i sin slitna volvo 240 och kör hem efter jobbet. Han spelar trumer på ratten i takt till musiken som spelas på radion."

Första meningen i manuset. Hur kan vi se att han kör hem från jobbet? Det vi ser är att han kör en bil. Förstår du vad jag menar?

Annars gillar jag faktiskt karaktären Bert. Kanske inte helt genomtänkt men gillade han ändå. Tänker på gubben från Telia reklamerna faktiskt, okej han är inte 30 men ändå. =)

Postad

Tack för dina råd.

Jag aldrig skrivit nått, som du kanske märkte, men jag ska göra mitt bästa, ska läsa lite mer om hur man skriver manus. Viste inte att man måste kunna se det man skriver men nu vet jag det.

Stavfel = Riktigt pinsamt

Jag försökte kolla felstavning med Indesign (Där jag skrev manuset) Men allt blir understruket med rött. Jag är ingen Indesign expert direkt med det borde gå så länge man valt rätt språk i Lexikon.

Om nån vet varför det blir så här så skulle jag upskatta lite guidening

Tack än en gång

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...