Gå till innehåll

HD kamera


chrisal

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska uppgradera från 3ccd till HD kamera och undrar om ni med mycket erfarenhet kan dela med er om vilka kameror ni föredrar i nyprisklass upp till ca 40k. Gärna en Panasonic då jag kan använda mig av mina batterier men inget måste.

 

Jag vill kunna använda mig av vanliga DV band (då jag har så många DV band sedan innan som jag kommer behöva spela upp och använda i kameran). Vad är skillnaden mellan hårddisk och DV band?

 

"Filmning i höghastighet"/höghastighetskamera. Finns ens sådant? Isåfall vore det väldigt bra om någon kunde berätta vilka kameror som kan göra detta.

 

Jag vill även kunna koppla på olika objektiv, mic m.m såklart! Manuell fokus självklart och allt annat som man vill ha.

 

 

Jag vore extremt tacksam för alla svar och ursäktar om det finns liknande trådar innan!

 

 

MVH

Christoffer

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du skall ha utbytbara objektiv så kommer du nog upp i en högre prisklass.

 

Jag är nöjd med min Canon XH A1 som använder band. Du bör använda band av hög kvalitet när du filmar i HDV-läge. Det finns olika fabrikat för DVD. Själv använder jag JVC Pro HD som har fungerat för mig med mycket få dropouts. Jag har drygt 20 HD kassetter fulla tagna under de senaste 18 månaderna. I DV-läge kan du använda vanliga band.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag ska uppgradera från 3ccd till HD kamera och undrar om ni med mycket erfarenhet kan dela med er om vilka kameror ni föredrar i nyprisklass upp till ca 40k. Gärna en Panasonic då jag kan använda mig av mina batterier men inget måste.

 

Jag vill kunna använda mig av vanliga DV band (då jag har så många DV band sedan innan som jag kommer behöva spela upp och använda i kameran). Vad är skillnaden mellan hårddisk och DV band?

 

"Filmning i höghastighet"/höghastighetskamera. Finns ens sådant? Isåfall vore det väldigt bra om någon kunde berätta vilka kameror som kan göra detta.

 

Jag vill även kunna koppla på olika objektiv, mic m.m såklart! Manuell fokus självklart och allt annat som man vill ha.

 

 

Jag vore extremt tacksam för alla svar och ursäktar om det finns liknande trådar innan!

 

 

MVH

Christoffer

 

DV-band spelar in i HDV-standard och hårddisk (och minneskort) i AVCHD-standard, googla lite så kan du läsa om skillnaden. AVCHD kräver snabbare dator.

 

Panasonic HMC151 ligger väl nära till hands men den använder minneskort istället för DV-band, inte säkert att dina batterier passar där heller. Om du vill ha band så titta på Canon istället som funkar bra med Panasonic-band, XH-A1 ligger i ditt prisområde. När du säger att du vill koppla på olika objektiv, tänker du på att kunna ha vidvinkel/tele-adapter vilket alla kameror kan (men om du vill återanvända dina så får du kolla upp filtergängan) eller vill du ha helt andra? Då får du lägga mer pengar på t ex Canon H1 eller Sony EX3.

 

Dock så är JVC GY-GHD100 en lite äldre HDV-kamera men utbytbara objektiv (med adapter) och ligger också precis under 40k och använder DV-band (och 3CCD, finns ingen koppling mellan CCD och "bara" DV) men spelar bara in i 720p. Kan nog hittas begagnad också.

 

Höghastighetskameror är väldigt dyra, vissa dyrare vanliga kameror har s k Varicam men även med billigare kameror så kan du spela in i 50i och göra om till halva hastigheten.

 

En kommande rätt så överkomlig kamera som både kan spela in i hög hastighet, har utbytbara objektiv och hög upplösning är Red Scarlet, läs mer på http://www.red.com/epic_scarlet/

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla svar, intressant & lärorikt.

 

Ja, självklart menade jag vidvinkelobjektiv m.m när jag pratade om att sätta på andra objektiv.

 

 

Jag uppskattar verkligen all hjälp! Nu ska jag läsa lite om Red Scarlet bland annat..

 

 

MVH

Christoffer

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tittat runt lite nu och hittat en förvånandsvärt billig HD kamera. Sony HVR-HD1000E.

 

Är det någon som har erfarenhet av den här kameran och vill dela med sig? Kan man sätta på vidvinkel på denna (finner ingen information om just det)?

 

 

 

MVH

Christoffer

Länk till kommentar
Share on other sites

Den ser grymmnt spännande ut men jag funderar lite på om det är så att sony bara ville bygga en kamera som ser proffsig ut?

Om du kollar spec.sen så ser man att den kan inte spela in proggresivt (vilket är bra om man vill producera en del på nätet) den har bara en ingång för mic och det bara en 3,5 stereo jack.

kan ju inte påstå att den är extrem! för det är den inte.

 

Abbe

 

spec

http://www.scandinavianphoto.se/img/img_info/HVRHD1000.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...